5 onmisbare tips voor webwinkeliers

Geplaatst op: 21 feb 2014 door Wim

Bij het opzetten van een webwinkel komen veel zaken kijken. Niet alleen de uitstraling van de webwinkel is van belang, maar ook het achterliggende proces. Hierbij moet je niet alleen denken aan het afhandelen van de bestellingen maar ook de wet- en regelgeving omtrent webshops, webhosting en de optimalisatie voor de zoekmachines. In dit artikel geef ik u vijf tips waarmee uw webwinkel optimaal zal functioneren.

Op de hoogte van de wet- en regelgeving
Naast goede producten en een gebruiksvriendelijke website is het van belang om op de hoogte te zijn van de wet en regelgeving omtrent webwinkels. Zo moet de bedrijfsinformatie duidelijk vermeld zijn en heeft een consument het recht om het gekochte product binnen de zichttermijn terug te sturen. Je moet de consument informeren over de bedenktijd die als webwinkel aangehouden wordt, dit moet minimaal 7 werkdagen zijn. Voor meer informatie over de wet- en regelgeving omtrent uw webwinkel wil ik je doorverwijzen naar de MKB servicedesk.

rocketSnelheid is erg belangrijk
Snelle weergave van je webwinkel is een vereiste voor het klantgevoel. Niemand heeft zin om lang te wachten op het laden van een pagina. Investeren in een goed solide webhosting platform is dus uitermate van belang. Bij een trage webwinkel haakt 42% van de bezoekers af. Stel je eens voor wat dat in omzet scheelt voor je webwinkel? Laat je dus vooral goed adviseren over webhosting en wart dit doet met de snelheid van je webwinkel. Vooral bij  open source webwinkels zoals Magento, osCommerce of Zen-Cart zijn zware databases en tientallen, zo niet honderden PHP queries per muisklik aan de orde van de dag. Bij dat deze pakketten is de keuze voor webhosting een uitermate belangrijke factor voor de snelheid van de webwinkel.

Aanmelding bij vergelijkingssites
Vergelijkingssites worden door consumenten gebruikt voor de zoektocht naar het goedkoopste product. Het zorgen voor een concurrerende kan zorgen voor meer verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat verkoop via vergelijkingssites je omzet met 55% kan doen stijgen. Stuur regelmatig jouw product feed naar de vergelijkingssites en zorg dat deze actueel zijn, niets is zo vervelend als de prijs op de vergelijkingssite niet gelijk is aan de prijs in de webwinkel, dit levert teleurgestelde klanten op. Vergelijkingssites rekenen wel een percentage van de opbrengst van je product. Deze kosten moet je afwegen tegen de marge van de producten die je verkoopt. Enkele vergelijkingssites zijn: Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Google Shopping. Het is wel zaak jezelf vooraf goed te laten informeren over de kosten die zitten aan de vertoning op deze vergelijkingssites.

Zorg voor vertrouwen bij de consument
Nu kan ik natuurlijk schrijven over het aanmelden bij een webwinkel keurmerk maar zoals je in een eerder artikel over webwinkel keurmerken heeft kunnen lezen ben ik hier geen voorstander van en kun je zelf veel meer doen dan je misschien denkt om de betrouwbaarheid van uw webwinkel te vergroten. Een goede tip is het plaatsen van een vast telefoonnummer in plaats van een mobiel nummer dit geeft direct betere betrouwbaarheid. Plaats daarnaast beoordelingen en ervaringen van tevreden klanten prominent in de webwinkel. Een ervaring van echte klanten is namelijk veel betrouwbaarder dan ieder webwinkel keurmerk. Deze ervaringen kan je vergaren door zelf te mailen en de referenties te plaatsen of door gebruik te maken van een review module als bijvoorbeeld Kiyoh.

Geef daarnaast duidelijke informatie over: retourneren, reparatie en garantie. Ook een SSL certificaat (beveiligde verbinding voor het verzenden van gegevens) zal zorgen voor een groter vertrouwen bij de consument.

Minder achtergelaten winkelwagentjes
Het grootste probleem van vele webwinkeliers zijn de achtergelaten winkelmandjes. Dit kan natuurlijk diverse redenen hebben, de bezoeker heeft zich bedacht of is er ook een andere reden? Erg zijn veel mensen die een product in hun winkelwagen plaatsen om later terug te keren en de bestelling af te ronden. Zorg dus dat de winkelwagen behouden blijft op het moment dat iemand de webwinkel tijdelijk verlaat om later terug te keren. Daarnaast wil niet iedere klant overal een account aanmaken. Om deze drempel weg te nemen is het bij veel webwinkel systemen mogelijk om te kiezen voor het niet hoeven aanmaken van een account. Het werken met een OneStepCheckout module kan hierin een oplossing bieden.

Natuurlijk zijn er nog meer tips om van je webwinkel een succes te maken – of in ieder geval gebruiksvriendelijk voor de klant. Gebruik deze tips vooral, want de klant is koning. Geef de klant dus een koninklijke zetel, ook online. Zelf tips? Of juist nog vragen vanwege dit artikel? Deel ze dan vooral hieronder!

Geplaatst in: Marketing, Ondernemen

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie