5 tips om zakelijk te flirten tijdens een ondernemersbijeenkomst

Geplaatst op: 10 jan 2013 door Redactie

Misschien denk je bij zakelijk flirten aan hoge hakken, zwoele blikken en een intiem rendez/vous in het bedrijfsrestaurant… Dan moet ik je teleurstellen. Zakelijk flirten gaat over charmeren. Je kunt het goed inzetten als je live gaat netwerken met andere ondernemers. Want iedere ondernemer weet het toch? Zakendoen is gunnen!

1. Spannende blikken
Kijk je medeondernemer die je ontmoet écht in de ogen en dat betekent voor bijna iedereen: iets langer dan je gewend bent. Als je de kleur ogen weet van de ander heb je lang genoeg gekeken. “Gezien voelen” vindt iedereen fijn. Overigens is té lang kijken – meer dan 10 seconden – ook weer niet de bedoeling, want zo’n intense blik staat voor sex of vechten.

2. Glimlach
Klinkt eenvoudig toch? Maar een glimlach is ook heel belangrijk bij bijvoorbeeld Lindedin of website foto’s en doe maar eens een klein onderzoekje.. Juist. We praten er graag over, maar doen het niet in de praktijk. Een glimlach maakt je beter benaderbaar, het geeft je zelf een beter gevoel en het nodigt je gesprekspartner heel duidelijk uit – spiegelen of te wel het kopiëren van de lichaamstaal van de ander is aangeboren gedrag – om ook te gaan glimlachen. En dat levert je gesprekspartner een goed gevoel op en wat zal daar dan de impact van zijn op de indruk van jullie gesprek en van jou …

2. Draai je lichaam naar de persoon toe aan wie je je voorstelt
Net als de vorige tip is dit een vorm van aandacht geven. Let vooral op als je je introduceert bij een groepje: het is gemakkelijk je op de middelste te richten, maar richt je op alle individuele ondernemers aan wie je je voorstelt door je met je hele lichaam naar hen toe te draaien.

3. Boei
Iedereen weet dat de vraag wat je doet er aan zit te komen op een ondernemersbijeenkomst. Ben dus voorbereid en heb een boeiend antwoord paraat. Dat betekent in ieder geval kort: volgens Milo. A. Frank is onze gemiddelde aandachtscurve 30 seconden… Compleet is dus geen doelstelling. En het betekent ook: geen opsommingen. Wel: laat je enthousiasme en emotie zien en denk na over origineel taalgebruik. Misschien zegt een foto op je mobiel meer dan ingewikkelde omschrijvingen?

5. Humor
Tot slot: humor is heel belangrijk. Maar humor ontstaat niet zo maar. Als je de sfeer weet te veraangenamen met bijvoorbeeld bovenstaande tips en je richt op het positieve in de gesprekken zul je zien dat ontspanning leidt tot humor. Goed voor ieders gezondheid en voor de omzet.

Geplaatst in: Marketing, Nieuws

Geschreven door: Redactie

Plaats een reactie