De websitebasis: kopjes, titels, meta-beschrijvingen

Geplaatst op: 06 mei 2013 door Wim

Sinds het begin van de opmars van Google en daarbij horend de zoekmachine-optimalisatie, zijn er veel dingen veranderd waaraan een website moet voldoen om een goede positie te bemachtigen in Google. Echter zijn er ook bepaalde technische aspecten aan een website die nog altijd even belangrijk zijn als in het begin van Google, dit is de basis van zoekmachine optimalisatie en waar iedere webmaster mee zou moet beginnen, alvorens de diepere materie van zoekmachine-optimalisatie op te zoeken. Als deze basis niet klopt, kan je een goede positie in Google al bijna vergeten.

Structuur en kopjes
Allereerst is het erg belangrijk om op een website de structuur en het belang van bepaalde elementen goed weer te geven voor de zoekmachine; Google. Zo moet er boven een tekst een kopje staan, dit moet echter geen <h1> zijn want de 1 geeft aan dat dit het allerbelangrijkste van de website is; vaak is dit dus de website naam of het website adres. Vaker wordt bij tekst een kopje <h3> gebruikt, omdat Google dan kan lezen dat dit wel belangrijk is, maar minder belangrijk dan de <h1> of <h2>. De <h2> van een autowebsite is vaak bijvoorbeeld de paginanaam.

Naast de kopjes moeten ook alle links en afbeeldingen titels hebben, anders kan Google er soms geen waarde aan hechten. Als er een autowebsite is met heel veel afbeeldingen maar deze afbeeldingen hebben als naam 1.jpg zonder titel, dan weet Google niet dat het een auto betreft. De afbeelding moet dan een zogeheten alt-tekst krijgen die Google kan lezen.

Titels en meta-beschrijvingen
Wat vroeger als allerbelangrijkste werd beschouwd maar tegenwoordig vaak wordt vergeten zijn de meta-beschrijvingen en tags die voor bezoekers vaak onzichtbaar zijn, maar voor zoekmachines veel informatie bevatten. Het is dus zaak ook deze goed te omschrijven en per pagina ook aan te passen zodat Google een duidelijk beeld krijgt van welke pagina’s er op een website zijn en wat er op deze pagina staat.

De sitemap
Een sitemap aanmaken die zichzelf update is een goede manier om snellere indexactie bevorderen. Als je een sitemap hebt aangemaakt, moet je deze toevoegen aan Google webmastertools. Al met al zijn dit vrij technische aspecten die een website maker nog wel zal begrijpen maar een normale webmaster niets mee kan. Toch is het een erg belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie; een goede mogelijkheid kan dan zijn om een professioneel bedrijf te vragen uw website te bekijken en een goede basis voor betere vindbaarheid voor je te leggen.

Geplaatst in: Marketing

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie