Een efficiënte secundaire inkoop in 5 stappen

Geplaatst op: 18 jun 2015 door Wim

Tijd en geld besparen, is de manier om meer omzet binnen te halen met je bedrijf. Toch ontkom je er niet aan om sommige producten aan te schaffen. Vooral de secundaire inkoop mag niet over het hoofd gezien worden. Goede stoelen, werkende pennen en een veelzijdig assortiment aan theezakjes of koffiesmaken, dragen bij aan het succes van je onderneming. Welke stappen zet je voor een efficiënte secundaire inkoop?

1. Krijg inzicht in je secundaire inkoop
Inzicht te krijgen in je secundaire inkoop, helpt je om slim te werk te gaan. Denk niet alleen aan de hoeveelheid leveranciers waar je zaken mee doet, maar kijk bijvoorbeeld ook naar het aantal bestellingen per jaar of de facturen per jaar. Verder doe je er goed aan om een blik te werpen op het gemiddeld aantal bezoeken per leverancier en het aantal ontvangsten per jaar.

2. Welke leverancier kies je?
Als groot bedrijf heb je vaak contact met tientallen, zo niet honderden leveranciers. Voor je eigen overzicht is dat niet heel handig. Je kunt het beste goede afspraken maken met leveranciers waar je je meeste producten of artikelen vandaan haalt. Probeer leveranciers in te delen naar de hoeveelheid artikelen die je bestelt, de frequentie van het bestelproces en het mogelijk samenvoegen van leveranciers.

3. Bepaal een vast bestelmoment
Door aandacht te geven aan een centrale inkoop, voorkom je hoge kosten. Leveranciers hoeven zo niet af en aan te rijden en jij bent een stuk voordeliger uit. Kies een vast bestelmoment. Neem hiervoor je bestelmomenten onder de loep en voorkom ad hoc bestellingen.

4. Maak heldere afspraken over de levermomenten
Door afspraken te maken met je leveranciers of door een medewerker aan te wijzen die de bestellingen plaatst, zorg je voor een perfecte ontvangst en verwerking van je bestelling. Probeer zoveel mogelijk te bundelen. Het gaat erom dat je interne distributie gemakkelijker wordt gemaakt.

5. Breng de facturatie op orde
Hoe meer het aantal leveranciers reduceert, hoe minder je facturen hoeft te betalen. Toch kun je vaak besparen op je facturen. Een slimme keuze is bijvoorbeeld de facturen digitaal te laten versturen. Facturen die rechtstreeks in je boekhouding zijn te zien, is uiteraard de beste oplossing. Regel daarom op een efficiënte manieren je facturatie.

In onderstaande infographic zie je alle stappen nog eens uitgebeeld. Handig om erbij te pakken als je ermee aan de slag wilt gaan. Je kunt deze infographic ook downloaden in pdf.

Infographic secundaire inkoop klein

Bron: Manutan

Geplaatst in: Ondernemen

Geschreven door: Wim

1 Reactie op dit artikel.

  1. Goed artikel over inkoop, ook in 2020 nog steeds relevant!

Plaats een reactie