Het belang van personal branding

Geplaatst op: 11 feb 2013 door Wim

Jezelf neerzetten als een merk, dat is personal branding. De term ‘personal brand’ kent verschillende definities maar we richten ons hier op personal branding van jouzelf, als professional.  Personal branding is dé manier om je identiteit vorm te geven en neer te zetten. Maar hoe belangrijk is je personal brand eigenlijk? Hoe ga je te werk als je personal branding op een effectieve manier wilt toepassen? En welke rol speelt de online wereld bij personal branding?

Personal branding: van plan tot personality
Misschien besef je het niet maar in feite héb je al een personal brand. Mensen die je ontmoet of die jou online natrekken, vormen zich een beeld van wie jij bent als professional, waar je voor staat en wat je talenten en tekortkomingen zijn. En dat beeld beïnvloedt natuurlijk in sterke mate een eventueel verder contact. De kunst bij personal branding is nu, om ervoor te zorgen dat mensen dát beeld van jou krijgen dat jij wilt neerzetten en om zo de gewenste kansen en mogelijkheden te creëren.

Wat wil je uitdragen en hoe kun je dat beïnvloeden? Wat voor zakelijke relaties hoop je aan te trekken met je personal brand?  En, wat ook erg belangrijk is: Hoe onderscheid je jouw personal brand van dat van anderen? Dit zijn een aantal kernvragen bij personal branding en je zult deze zaken helder op een rijtje moeten zetten. Dat is dan ook de eerste stap als je je personal brand wilt optimaliseren. Zorg dat je een plan hebt. Identificeer je doelstellingen en stem je aanpak daar op af.

Online personal branding: een vak apart
Het internet is je vriend en vijand bij personal branding. Je hebt tenslotte niet altijd grip op het beeld dat mensen online van je krijgen. Je hebt waarschijnlijk vast al eens je eigen naam ingetypt in Google (en anders raden we je dat bij deze aan!). Was je toen verbaasd over bepaalde zaken die je online met betrekking tot je eigen persoon aantrof, dan mag je je tot de overgrote meerderheid rekenen. Door slim gebruik te maken van bepaalde online middelen (websites als LinkedIn, blogs) kun je je personal brand beïnvloeden. Je kunt uiteraard nooit alles in de hand houden wat er online over je te vinden is. Maar, je kunt er wél voor zorgen dat die vervelende foto’s van een avondje stappen, of zelfs negatieve publiciteit die je ooit ontvangen hebt, verdrongen worden door de aspecten van je personal brand die je juist wél wilt voorschotelen aan potentiële zakelijke contacten.

Online personal branding vergt een duidelijke strategie én tijd. Het internet is dynamisch en je zult er continu bovenop moeten zitten om jouw personal brand optimaal te houden.

Geplaatst in: Marketing, Nieuws

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie