Meer likes en gezien worden met een Facebook-actie

Geplaatst op: 05 feb 2013 door Redactie

Je kent het wel: je logt in op Facebook en bekijkt het nieuwsoverzicht. De een na de ander deelt een foto van een bank, koelkast of elektrisch apparaat om zo kans te maken op het winnen van dat betreffende artikel. Bedrijven bedenken deze actie met het doel een zo groot mogelijke buzz (stroom) te creëren van mensen die het merk zien en mogelijk de site of webshop bezoeken. Na gezien te hebben dat deze acties soms wel honderd tot een paar duizend keer gedeeld werden, besloot ik zelf de proef op de som te nemen. Zo gezegd, zo gedaan en op 19 februari besloot ik een Facebook-actie te starten voor een van mijn ondernemingen die ik samen met Harre van der Maat heb: AluminiumVisitekaartje.nl.

Ik bedacht me een aantal dingen: waar maken mensen die de foto zouden delen en de pagina zouden liken kans op? 5o gratis visitekaartjes werd het antwoord. En ik vroeg me af wanneer we de winnaar bekend zouden maken. Ik maakte vervolgens een afbeelding met de actie en plaatste deze op onze Facebook account.

Zelf deelde ik de foto op mijn persoonlijke profiel en dat deed mijn compagnon ook. Binnen drie uur was de actie onder onze eigen vrienden 12 keer gedeeld, maar dat was nog maar het begin. De dagen die volgden zorgde voor  dagelijks nieuwe likes en mensen die de foto gingen delen met hun netwerk.

Uiteindelijk resulteert het in een 79 keer gedeelde actie en ongeveer een evengroot aantal nieuwe likes voor onze pagina. De actie is in totaal door ruim 19.000 mensen in hun Facebook nieuwsoverzicht bekeken. Dit betekent dus uiteindelijk dat 19.000 mensen het logo van AluminiumVisitekaartje.nl voorbij hebben zien komen voor de kosten van 50 visitekaartjes die wij weggeven. Daar kan dus geen advertentie, brochure of flyer tegenop.

Bereik AluminiumVisitekaartje

Wil je zelf een Facebook-actie starten voor je bedrijf? Verzin dan een product wat je weg wilt geven aan de mensen die je pagina leuk vinden en de actiefoto delen. Plaats een foto op je profiel en start met de promotie van je Facebook-actie. Dit kan je het beste doen door je vrienden te vragen om de actie te delen. Vrienden van jouw vrienden zien dat vervolgens weer waardoor het sneeuwbaleffect ontstaat.

Andere mogelijkheden
Naast het weggeven van een product of dienst zijn er nog andere mogelijkheden om je bedrijf te promoten. Je kan bijvoorbeeld ook een specifieke kortingsbon online plaatsen welke alleen geldig is als mensen de pagina liken en deze delen met hun netwerk. Ook is het een optie om bepaalde producten alleen op uitnodiging beschikbaar te stellen.

Ook meewerken en deze Social Media Buzz?
Wil je ook nog kans maken op 50 gratis aluminium visitekaartjes? Dan is het nog steeds mogelijk om mee te doen via deze link.

Geplaatst in: Marketing, Nieuws

Geschreven door: Redactie

Plaats een reactie