Mobiele website of mobiele applicatie?

Geplaatst op: 25 feb 2013 door Redactie

Tegenwoordig kan je er niet meer omheen om altijd bereikbaar te zijn. Bijna iedereen heeft wel een mobiele telefoon op zak met internet. Even snel iets opzoeken, online een aankoop doen of social media bijwerken: we doen het allemaal wel eens op de mobiele telefoon. Nu zal ook bijna ieder bedrijf er over nadenken; hebben wij een mobiele website of een mobiele applicatie (app) nodig? De keuze hierin is moeilijk te maken aangezien beide oplossingen compleet anders zijn. Zo is een mobiele website vaak veel makkelijker te maken, aangezien een app gemaakt moet worden voor de verschillende operating systems (Apple, Android, Blackberry, Windows) en een mobiele website op iedere telefoon gezien kan worden.

Daarom moet je jezelf afvragen wie jouw klant is en hoe de appl nuttig voor de klant kan zijn. Zodra je deze vraag kunt beantwoorden moet je ook kijken naar bestaande apps en websites; jouw app of website moet namelijk wel iets nieuws brengen of het bestaande substantieel verbeteren om zo toch gebruikers te krijgen. Daarnaast moet je jezelf afvragen wat de toegevoegde waarde voor je bedrijf is. Als je een webshop hebt, is het dan nodig om een mobiele website of app te hebben? Zullen er dus veel klanten zijn die gebruik gaan maken van zo’n mogelijkheid?

Mobiel: web of app?
Om een goede afweging te kunnen maken hebben wij een aantal vragen samengesteld die je zouden kunnen helpen bij de keuze. Zo moet je jezelf afvragen of je vaak nieuwe content wilt plaatsen en je dus veel updates doet; een website is hierbij gebruikersvriendelijker dan een app. Ook kun je jezelf afvragen wat voor visuele kwaliteit je wilt uitstralen; met een app kan je grafisch en visueel veel meer dan met een mobiele website. Ook heeft een app veel meer functies dan een mobiele website, dus vraag jezelf af wat de gebruiker moet kunnen met de app of met de website.

Info of interactie?
Tevens kun je de afweging maken of je meer gegevens van je gebruikers wilt hebben. Met een app kun je veel gegevens binnenhalen van andere apps terwijl met een mobiele website, je dit beperkt kunt. Daarnaast kan je jezelf afvragen of je informatie wilt weergeven of dat je juist de interactie zoekt met de gebruiker; met een app heb je ook toegang tot andere functies van een telefoon, zoals de camera, terwijl je met een mobiele website veel makkelijker informatie kan weergeven.

Kortom, het is dus van belang om te kijken naar:
– Wie moet de site of applicatie gaan gebruiken?
– Waarom zouden ze deze gebruiken; wat is dus de toegevoegde waarde?
– Wil ik interactie of enkel informatie bieden?

Vind je het zelf lastig om een keuze te maken? Of kom je niet tot een idee voor een bruikbare en functionele applicatie. Neem dan eens contact op.

Geplaatst in: Marketing, Nieuws

Geschreven door: Redactie

2 Reacties op dit artikel.

  1. Roel Overgoor schreef:

    Interessant artikel, zelf krijgen wij regelmatig deze vraag van onze klanten. Vooral je 2e vraag, wat is de toegevoegde waarde is denk ik waar klanten mee moeten starten als ze nadenken over het laten maken van een app. Daarnaast komt het natuurlijk ook vaak gewoon neer op het kostenplaatje; een native app voor zowel Android als iOS is voor veel bedrijven een aardige investering. Ik ben benieuwd wat je van mijn invalshoek vindt:
    http://www.appagency.nl/app-laten-maken-voor-uw-bedrijf-kostbare-hype-of-echte-meerwaarde/

  2. Ivo schreef:

    Persoonlijk denk ik dat het voor veel bedrijven een slimmere zet is om te beginnen met een website, vooral bedrijven die nog weinig bekendheid hebben, of weinig ervaring hebben met applicaties etc. In het geval van bijvoorbeeld een kledingwinkel denk ik dat mensen de app pas zullen downloaden als ze het bedrijf kennen, vandaar dat ik ze zou aanraden eerst bekendheid te winnen met een website en reclames, Hoe denk jij hierover?

Plaats een reactie