Stickerontwerp: van goed naar beter

Geplaatst op: 22 okt 2013 door Sander Wijdemans

Visitekaartjes, briefpapier, enveloppen; ze behoren allemaal tot de standaard uitrusting van een zelfbewuste ondernemer. Dat maakt ze niet alleen onmisbaar, maar ook wel een klein beetje saai. Want wie zit nu te wachten op het zoveelste visitekaartje of kijkt nog op van een nette factuur? Wil je meer indruk maken met je bedrijf, denk dan ook eens aan andere promotiematerialen, zoals mooie stickers. Daarmee kun je je producten én je bedrijf soms veel beter verkopen dan je zou denken. 

Goed ontwerp is alles
Het succes van je sticker valt of staat met een goed ontwerp. Dat kan behoorlijk lastig zijn. Veel mensen komen niet verder dan het bedrijfslogo, eventueel met een slogan erbij. Het loont de moeite om even te gaan zitten voor een creatief idee, het liefst met meerdere mensen. Schiet wat ideeën de lucht in. Sta stil bij waar de sticker voor bedoeld is. Gaat het alleen om naamsbekendheid? Is het de bedoeling dat de sticker een bepaalde waarde vertegenwoordigt? Welke reactie wil je opwekken?

Kleur telt zwaar
Één van de belangrijkste manieren om een sticker op te laten vallen en om ervoor te zorgen dat deze een bepaald gevoel oproept, is het gebruik van kleur. In de meeste gevallen geldt: des te helderder de kleur, des te beter de sticker erin zal slagen om de aandacht te trekken. Kijk welke kleuren goed combineren met de kleuren uit je logo, zodat alles wel goed op elkaar afgestemd is. Heb je een heel kleurig logo, dan kun je overwegen om het logo duidelijk in het ontwerp op te nemen en de rest wat neutraler te houden. Daardoor springt het logo er weer extra uit.

Duidelijkheid
Ook duidelijkheid is erg belangrijk. De tekst, het kleurgebruik en eventuele vormen moeten ook vanaf een afstandje duidelijk herkenbaar zijn. Als dit niet het geval is, zal de sticker vooral verwarring oproepen, wat niet het gewenste resultaat oplevert. Kijk daarom niet alleen zelf naar het ontwerp, maar betrek hier ook andere mensen bij. Dit kunnen collega’s, vrienden, familieleden of zelfs klanten zijn. Je hoeft geen wanhopige pogingen te doen om alle meningen samen te laten komen, maar het kan je soms wel op nieuwe ideeën brengen. Maak ook gerust verschillende varianten, zodat je kunt zien wat de impact is van – soms kleine – wijzigingen.

Test de sticker
Voor je de sticker door een specialist laat drukken, kun je deze zelf een paar keer uitprinten en het effect ervan uittesten. Je zult zien dat er altijd nog kleine verbeterpuntjes mogelijk zijn. Het is handig om die vooraf helder te hebben, zodat het uiteindelijke product meteen optimaal effectief kan zijn. Als de sticker eenmaal helemaal naar wens is, kun je deze laten drukken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Stickers.nl

Geplaatst in: Marketing, Ondernemen

Geschreven door: Sander Wijdemans

Sander Wijdemans is SEO specialist bij Easy Internet Marketing. Als SEO specialist is hij verantwoordelijk voor de vindbaarheid van zijn klanten op het internet en heeft hij een belangrijk aandeel in de externe online communicatie van deze klanten.

Plaats een reactie