Tips voor een praktische kantoorindeling

Geplaatst op: 03 jul 2014 door Wim

Veel kantoorruimtes zijn precies dat: grote ruimtes. Het indelen van zo’n kantoor kan best een uitdaging zijn, zeker als je ervoor wilt zorgen dat er een aantal prettige werkplekken ontstaan, zonder dat je meteen het idee van ‘hokjes’ krijgt. Gelukkig zijn er verschillende manieren om een grotere ruimte op een slimme manier in te delen, die ook nog eens zorgen voor een verhoogde productiviteit. Wij hebben een paar methoden voor je op een rijtje gezet.

1. Begin met een plan
Een kantoorruimte ‘zomaar’ in gaan delen werkt niet. Het is verstandig om er eerst goed over na te denken. Welke collega’s moeten bij elkaar zitten, omdat dat handiger is voor overleg? Zijn er plekken die extra praktisch zijn voor bepaalde collega’s? Hoeveel plekken moeten er eigenlijk zijn? Is het handig om een paar ‘reserveplekken’ te hebben, of zorgt dat juist voor een te lege indruk? En is er naast werkplekken ook ruimte voor bijvoorbeeld gesprekken of vergaderingen? Het is fijn als er overlegd kan worden, zonder dat andere collega’s hierbij gestoord worden. Neem de tijd om een plan te maken en kijk er niet van op als je dit nog een paar keer aan moet passen.

2. Houd rekening met de ruimte
Als je best een aantal werkplekken kwijt moet op een relatief klein oppervlak, dan is het handig om te werken met bijvoorbeeld Awall glazen wanden en glazen schuifdeuren. Die scheiden de verschillende ruimtes van elkaar af, maar houden het geheel wel open. Hierdoor krijg je overal voldoende licht binnen, heb je genoeg werkplekken, maar heb je niet het idee dat je met z’n allen in een te krap pakhuis zit.

3. Denk aan opbergruimte
Werkplekken zijn belangrijk, maar een praktisch kantoor heeft ook voldoende opbergruimte nodig. Ga het liefst voor een afgesloten opbergruimte. Die leidt namelijk het minste af en zorgt ervoor dat een kantoor er altijd opgeruimd uitziet. Kies liever voor wat teveel opbergruimte dan te weinig. Te weinig ruimte maakt dat er alsnog weer van alles op de bureaus en kasten blijft liggen, wat een rommelige indruk maakt en ook nog eens ten koste gaat van de productiviteit.

4. Kies voor een handige looproute
Elk kantoor heeft een looproute. Die route gebruiken mensen om bij hun werkplek te komen, maar ook bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan of om een kopje koffie of thee te halen. De looproute is dus heel belangrijk. Zorg ervoor dat deze goed bereikbaar is, maar dat het gebruik ervan zo min mogelijk hinder oplevert voor andere werknemers. Het kan eventueel het overwegen waard zijn om de werkplekken langs de looproute te voorzien van extra scheidingswanden, bijvoorbeeld wat lager exemplaren, zodat de mensen die hier zitten niet te veel afgeleid worden.

5. Zorg voor ventilatie
Tot slot: bekijk ook altijd of er voldoende mogelijkheden voor ventilatie zijn. Positioneer werkplekken zoveel mogelijk bij ramen, voor de combinatie van frisse lucht en zonlicht, en zorg ervoor dat de frisse lucht in principe door het hele kantoor geleid kan worden. Ook dit doet wonderen voor de productiviteit!

Geplaatst in: Ondernemen, Startups

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie