Voetbal vs zoekmachine-optimalisatie

Geplaatst op: 08 jun 2013 door Wim

Kampioen worden: voor veel clubs in Nederland een droom en voor enkel clubs werkelijkheid. Bij zoekmachine-optimalisatie is dit niet anders. Iedere ondernemer wil op de eerste positie scoren op de voor hen relevante zoekwoorden. Net als bij kampioen worden is het niet mogelijk binnen een paar overwinningen kampioen te zijn. Zoekmachine-optimalisatie is net zoals voetbal: scoren, winnen en analyseren. Let the game begin.

Tactiek
Vooraf bespreekt de trainer in de kleedkamer wat de tactiek is van de wedstrijd en hoe het mogelijk is de tegenstander op de knieën te dwingen. Bij zoekmachine-optimalisatie kan je niet zomaar beginnen. Hiervoor zal je moeten uitzoeken welke zoekwoorden relevant zijn en op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt. Daarnaast is het belangrijk om te kijken welke concurrenten op het zelfde zoekwoord scoren. Hiervoor kun je de Google Keyword Tool gebruiken.

Het publiek
Publiek komt naar het stadion om een mooie wedstrijd te bekijken en te genieten van het voetbal. Bij jouw website is dit niet anders. De bezoeker bezoekt jouw website omdat hij op zoek is naar een dienst, product of informatie. Zorg er dus altijd voor dat het publiek (de bezoeker) alle informatie kan vinden over de door jouw aangeboden producten of diensten. Deze informatie moet begrijpbaar en het liefst zo kort en bondig mogelijk grafisch of in tekst getoond worden. Je wilt immers dat de bezoeker actie gaat ondernemen.

De aftrap
Iedere wedstrijd begint met een fluitsignaal en de aftrap. Je website is helemaal volgens jouw wensen gebouwd, en de informatie binnen de website is zorgvuldig samengesteld en in het meest ideale geval nagekeken door een tekstschrijver. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk bovenaan in Google verschijnen en bezocht worden door bezoekers die interesse hebben in de producten of diensten die jouw bedrijf kan leveren.

Penalty
Een penalty is in het voetbal een mooie kans om te scoren. Bij zoekmachine-optimalisatie is dit iets minder rooskleurig; een penalty  houdt namelijk in dat Google jouw website straft en een stuk lager in de resultaten zal plaatsen. De reden hiervan kan verschillend zijn maar de meest voorkomende gevallen zijn: niet relevante links naar de website, gekopieerde teksten of een slechte structuur. Ook kan een overload aan zoekmachine-optimalisatie lijden tot een penalty. Het is dus belangrijk om zoekmachine-optimalisatie gelijkmatig uit te voeren.

Wisselen
Ben je niet helemaal tevreden met de prestaties op een bepaald zoekwoord ga dan kijken naar zoekwoorden waarop het makkelijker is om prestaties neer te zetten. Dit zijn bijvoorbeeld zoekwoorden die een lokaal karakter hebben zoals ‘Autobedrijf Nijmegen’. Het is veel verstandiger om je als Nijmeegs autobedrijf te richten op dit zoekwoord dan op het zoekwoord ‘Autobedrijf’.

Wedstrijd gewonnen
Het is gelukt, de drie punten zijn binnen en mogelijk zit er een stijging in op de ranglijst. De concurrentie kan net zoals bij voetbal moordend zijn. Iedere ondernemer wil graag boven zijn concurrenten naar boven komen en zal er alles aan doen dit voor elkaar te krijgen. Een wedstrijd winnen is dus niet genoeg.

Het laatste fluitsignaal
In tegenstelling tot een voetbalwedstrijd wordt er bij zoekmachine-optimalisatie niet na 90 minuten afgefloten. Het optimaliseren van je website moet consequent en met regelmaat gebeuren. Eenmalig investeren in een zoekmachine-optimalisatie campagne kan misschien op kort termijn lijden tot een mooie positie op de ranglijst maar op lang termijn is het verstandig om de optimalisatie voort te zetten, ook als de gewenste posities behaald zijn. Het stijgen van enkele posities kan veel meer verkeer opleveren. Zie onderstaande grafiek voor het doorklikpercentage per positie in Google (bron:ArtForm.nl).

positiegoogle

Analyse
Tegenwoordig wordt alles gemeten. Welke afstand heeft de voetballer gelopen, hoeveel succesvolle pasen heeft hij gegeven en hoeveel duels heeft hij gewonnen. Het analyseren van je positie in Google is uitermate van belang bij het goed optimaliseren. Zorg er voor dat je Google Analytics hebt ingesteld. Zo kan je precies zien vanuit welke zoekwoorden jouw bezoekers komen en dit afzetten de positie in de zoekmachine. Komen er weinig bezoekers, dan kan je jezelf afvragen of dit wel het goede zoekwoord is en kan je misschien beter kijken naar andere zoekwoorden.

Hopelijk heb je iets aan de hierboven beschreven voetbalwedstrijd. Wil je meer weten? Stuur gerust een e-mail of reageer hieronder. Ga je zelf aan de slag met zoekmachine-optimalisatie? Veel succes en blijf analyseren. Dan word je vanzelf het Bayern München, Manchester United, FC Barcelona of Ajax onder de concurrentie!

Geplaatst in: Marketing

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie