Wat is visual merchandising?

Geplaatst op: 04 apr 2019 door Wim

Het oog wil ook wat, de eerste indruk is zeer belangrijk. Dit geldt ook voor consumenten, als zij in een winkel komen die er slordig uitziet, reken er maar op dat de kans groot is dat ze snel weer omdraaien. Alle activiteiten die gericht zijn op het er zo aantrekkelijk mogelijk laten uitzien van alle producten van een winkel heet visual merchandising.

Waarom is het belangrijk?

Het is belangrijk voor een winkel dat de etalage een zogeheten ‘stopkracht’ heeft, dus letterlijk een etalage waar mensen niet zomaar voorbij lopen maar toch even stoppen om ernaar te kijken of de winkel binnen lopen. Ook de indeling van de schappen en het creëren van de zogeheten route die mensen kunnen volgen hoort bij het takenpakket. De hoofddoelen zijn dus het werven van klanten, het creëren van een imago en het stimuleren van de verkoop.

Wie doet dit en hoe kan je dit worden?

De persoon die deze werkzaamheden doet wordt een visual merchandiser of etaleur genoemd. In principe zou een etaleur zich alleen bemoeien met het inrichten van een etalage, echter lopen de termen nogal door elkaar en is dit niet het geval. In de modewereld wordt de term ‘visual merchandiser’ veelal gebruikt en zijn de vacatures daar ook op gericht.

Visual merchandisers werken vaak bij de winkelketens zelf, of ze werken bij onafhankelijk adviesbureaus die gericht zijn op marketing. Ook heb je veel mensen die dit werk freelance doen. Er zijn meerdere opleidingen die je kan volgen om een visual merchandiser te worden, zowel op MBO als HBO niveau. De meest voornaamste opleiding zijn de volgende:

  • Ruimtelijke Presentatie en Communicatie (MBO)
  • Medewerker productpresentatie (MBO)
  • Fashion & branding (HBO)
  • Fashion & Marketing (HBO)

Buiten deze opleiding zijn er ook meerdere cursussen en trainingen op het gebied van visual merchandising en etalage-inrichting, veelal toegespitst op de detailhandel of de modewereld.

Het takenpakket van een visual merchandiser

Over het algemeen houdt een visual merchandiser zich bezig met het volgende takenpakket.

  • Inrichting van o.a. showrooms, etalages, displays en presentatietafels
  • Bewaken van het imago/huisstijl van een winkel(keten)
  • Voeren van overleg met de managers en verkopers
  • Aanspreekpunt over de aankleding en indeling
  • Verbeterpunten opstellen en doorvoeren
  • Meedenken over nieuwe presentaties/concepten
  • meewerken aan de opening van winkels
  • Bestuderen van de trends en ontwikkelingen
  • Verzorgen van presentaties/trainingen aan personeel
Geplaatst in: Marketing

Geschreven door: Wim

Plaats een reactie