Wegwijs in domeinnamen en webhosting

Geplaatst op: 26 mrt 2013 door Redactie

Als ondernemer kan je niet meer zonder een eigen website of webwinkel. Voordat je deze kan laten ontwikkelen zijn er een paar stappen te nemen met betrekking tot het vinden van een mooie, pakkende domeinnaam – of meerdere domeinnamen – en het afnemen van webhosting.

Bij het kiezen van de juiste domeinnaam zijn een aantal aspecten erg belangrijk:

Kort en krachtig
Een domeinnaam moet je kunnen onthouden, makkelijk typen en moet eigenlijk gelijk laten zien in welke branche je actief bent.

domeinextentieNiet alleen je bedrijfsnaam
Een voorbeeld: de gebroeders Janssen hebben een schildersbedrijf. Nu kunnen ze de domeinnaam ‘gebroedersjanssen.nl’ vastleggen. Ik zou adviseren om de domeinnaam ‘schildersbedrijfjanssen.nl’ te nemen.

De reden hiervoor is dat het bedrijf beter gevonden wordt in Google als een potentiële klant zoekt naar een schildersbedrijf. De domeinnaam gebroedersjanssen.nl kan men eventueel gebruiken om door te verwijzen naar schildersbedrijfjanssen.nl.

De extensie
Naast de naam zelf is het ook erg belangrijk om te kijken naar de extensie die je gaat kiezen. Ben je als bedrijf alleen actief in Nederland, dan zal de extensie .nl volstaan. Maar ben je ook actief in het buitenland, dan zal .com de juiste optie zijn. Er zijn talloze mogelijkheden; een overzicht kan je hier bekijken.

Webhosting
Als je nu een domeinnaam hebt vastgelegd wil je natuurlijk een website of webwinkel laten bouwen en deze onder die domeinnaam vindbaar maken. Dan moet je eerst een plek huren op een server waar de data van jouw website of webwinkel opgeslagen kan worden. De term hiervoor is webhosting.

Goedkoop is vaak duurkoop
Er zijn op het internet veel verschillende aanbieders te vinden; je kan kiezen voor een budget-oplossing vanaf € 0,50 per maand. Het nadeel van de goedkoopste oplossing is dat veel bedrijven die dit aanbieden geen of slechte service leveren bij problemen en de server vaak erg traag is, omdat er zoveel klanten op de server staan. Bij veel verkeer op je website kan de site dan erg slecht reageren, wat je zeker klanten zal gaan kosten. Vaak zitten er ook restricties aan het aantal mail-adressen en databases die je kunt aanmaken.

Waar moet je op letten?
Waar je vooral op moet letten is hoeveel schrijfruimte en dataverkeer er in het hostingpakket zit en hoeveel mail-adressen en databases je aan kan maken. Als basispakket zou ik kiezen voor minimaal 3GB schijfruimte en 10GB dataverkeer. De kosten hiervoor zijn 7 tot 10 euro per maand, wat uiteraard verschilt per aanbieder.

Ik wil je veel succes wensen met het vinden van een geschikte domeinnaam en hostingpartner mocht je hierbij hulp nodig hebben mag je mij altijd mailen.

Geplaatst in: Marketing, Ondernemen

Geschreven door: Redactie

2 Reacties op dit artikel.

  1. Liesbeth Heenk schreef:

    Goed artikel, Jesper!
    Ik heb in de afgelopen jaren een tiental websites gebouwd en ben uiteindelijk beland bij hostgator waar ik al mijn sites heb ondergebracht. Echt een aanrader met prima Amerikaanse service, en is een van de goedkoopste aanbieders als je meerdere sites hebt.

  2. Inderdaad een goed artikel. Ik wou dat meer mensen dit inzicht hadden, dan kreeg ik niet zoveel gezeik aan me hoofd van mede schilders die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik schuif ze dan altijd het voorbeeld voor van onze eigen branche. Als je goedkope spullen koopt dat is het uiteindelijk ook geen goede kwaliteit. Dat heb je niet alleen met schilderspullen maar ook met webhosting bijvoorbeeld.

Plaats een reactie