De verpakkingen van producten veranderen continu, waardoor het lastig kan zijn om alle trends in de gaten te houden. Om het online retailers makkelijker te maken hebben we de drie beste trends van 2025 verzameld, zodat je ook als kleinere ondernemer hierop kunt inspelen.
Wat is de belangrijkste verpakkingstrend in de e-commerce sector?
Er zijn meerdere trends die belangrijk zijn, waarbij het kiezen van milieuvriendelijk en ecologisch materiaal de boventoon voert. Steeds meer e-commerce bedrijven dragen hun steentje bij aan het milieu en ook consumenten hechten alsmaar meer waarde aan bedrijven die kiezen voor duurzame verpakkingen.
Is het wel verstandig om voor een trend te gaan als e-commerce bedrijf?
Er zijn heel wat nieuwe trends, waardoor het lastig kan zijn om de goede eruit te pikken. De trends in dit artikel hebben allemaal het karakter om lang populair te blijven, waardoor je ze als een zinvolle investering kunt zien. De duurzame verpakkingstrend is daar een goed voorbeeld van. We vroegen HelloPrint wat deze trend precies inhoudt.
Trend 1: Waarom kiezen voor duurzaam verpakkingsmateriaal van HelloPrint?
Ecologisch verpakkingsmateriaal is een trend waar we eigenlijk alleen maar ontzettend blij mee kunnen zijn. HelloPrint is een groot voorstander van duurzaam ondernemen, wat ze laten zien door zelf het goede voorbeeld te geven. Al hun enveloppen zijn bijvoorbeeld FSC-gecertificeerd. De online drukker beschikt daarnaast over een reeks aan milieuvriendelijke verpakkingsmogelijkheden. We vroegen HelloPrint wat de favoriete duurzame producten zijn van hun klanten in de e-commerce sector.
Bovenaan staan gepersonaliseerde duurzame stickers. Zo kunnen Nederlandse e-commerce bedrijven stickers op rol of losse stickers laten maken van Natureflex. Dit is een materiaal dat biologisch afbreekbaar is. De stickers kunnen vervolgens iedere bestaande verpakking voorzien van een logo, of QR-code met een link naar een instructievideo of actie. Dit is echter niet de enige trend die HelloPrint heeft gespot op het vlak van verpakkingen.
Trend 2: Herbruikbare tote bags in plaats van plastic verpakkingen
Een andere bijzondere verpakkingstrend is het gebruik van herbruikbare tote bags, in plaats van wegwerpmateriaal. Veel e-commerce bedrijven verpakken premium kleding in een gratis katoenen tas, die vervolgens door de klant kan worden hergebruikt. Niet alleen is het een leuk extraatje voor de klant, het is tevens een manier om gratis reclame te maken. Klanten die fan zijn van een bepaald merk, zullen met veel plezier een herbruikbare tote bag gebruiken.
Trend 3: Neutrale kleuren en natuurlijke materialen
Zoals je wel begint te merken is duurzaamheid de rode draad die door de verpakkingstrends van 2025 loopt. Dit geldt ook voor de uitstraling van verpakkingen. Steeds meer bedrijven kiezen voor natuurlijke kleuren en materialen, aangezien dit aansluit op de grote vraag van consumenten naar duurzaam ondernemen.
Standaard gerecyclede kartonnen dozen met een milieuvriendelijke sticker zien we tegenwoordig steeds vaker, aldus de drukexperts van HelloPrint. Er zijn ook veel online ondernemers die verpakkingen van leveranciers hergebruiken, bijvoorbeeld als vulmateriaal. Door het gebruik van de eerder genoemde HelloPrint stickers en tote bags ontvangt de klant alsnog een echt cadeautje op de mat.






