Als ondernemer doe je er verstandig aan om een aantal zakelijke verzekeringen af te sluiten. Ze helpen je groot financieel leed te voorkomen. Denk aan de financiële gevolgen van een beroepsfout, of nog erger: een ongeval op de werkvloer. Als ondernemer ben je zonder zakelijke verzekering zelf verantwoordelijk voor het herstel ervan. Schadeclaims kunnen in dergelijke situaties al snel oplopen tot vele duizenden euro’s.
Niet alleen grote ondernemers met meerdere medewerkers hebben baat bij een zakelijke verzekering. Dat geldt ook voor de zzp’er die recent gestart is. Naast een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is het voor deze ondernemer interessant om naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) te kijken. Een AOV dekt een groot deel van het inkomensverlies bij langdurige ziekte of volledige arbeidsongeschiktheid. Dit voorkomt dat je jouw pot met spaargeld aan moet breken of de vaste lasten sterk moet terugdringen om rond te komen. Dat laatste is lang niet altijd een optie, denk aan de kosten van je hypotheek waarop nauwelijks te besparen is.
Het afsluiten van zakelijke verzekeringen brengt een ander voordeel met zich mee. Je kunt deze zakelijke kosten aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting aan het eind van het jaar. In dit artikel lees je meer over het aftrekken van deze kosten.
Kosten van een verzekering zijn op te delen in verschillende soorten
Vaak wordt gedacht dat de kosten voor een zakelijke verzekering uitsluitend uit een maandelijks of jaarlijks te betalen premie bestaan. Het tegendeel is waar! Bij de meeste verzekeraars betaal je provisie bovenop de premie van de gekozen verzekering. Je kunt deze provisie zien als vergoeding voor het afsluiten van de verzekering. Vaak ligt het percentage dat aan provisie in rekening wordt gebracht door de verzekeraar tussen de 10 en 25 procent.
Niet altijd mag deze provisie in rekening worden gebracht bij de ondernemer. Er zijn verzekeringen waarvoor je geen provisie betaalt, maar vaak wel advies- en/of afsluitkosten. Een voorbeeld van zo’n zakelijke verzekering is de eerder genoemde AOV. Waar de provisie iedere maand betaald wordt door een ondernemer, zijn de advies- en afsluitkosten eenmalig.
Ondernemer mag zakelijke verzekeringskosten aftrekken
Net als veel andere zakelijke kosten zijn ook verzekeringskosten aftrekbaar. Waar over veel diensten en producten btw wordt gerekend, is dat bij zakelijke verzekeringen niet het geval. Het maakt dat je geen btw af kunt trekken van de aan jou betaalde btw bij de aangifte omzetbelasting aan het eind van ieder kwartaal.
Betaal je helemaal geen belasting over zakelijke verzekeringen? Dat wel! Het gaat echter om assurantiebelasting, vrij vertaald een verzekeringsbelasting. Assurantie is een duur woord voor verzekering. Toevalligerwijs bedraagt ook deze assurantiebelasting 21 procent, wat het soms verwarrend maakt voor ondernemers. De assurantiebelasting wordt door de verzekeringsmaatschappij afgedragen aan de Belastingdienst. Bij sommige zakelijke verzekeringen wordt helemaal geen belasting betaald. Het gaat hierbij onder meer om de AOV, een levensverzekering en een ongevallenverzekering.
De kosten die je voor de zakelijke verzekeringen maakt trek je aan het eind van het jaar bij de IB-aangifte af van de omzet. Zo valt de fiscale winst lager uit, als gevolg waarvan je minder belasting betaalt.
Kijk bij het indienen van je aangifte inkomstenbelasting niet alleen naar de zakelijke kosten. Er zijn verschillende fiscale regelingen vanuit de overheid die je kunt gebruiken om de fiscale winst te verlagen en zo minder belasting af te dragen. Bekende voorbeelden daarvan zijn onder meer de ondernemersaftrek, de mkb-winstvrijstelling, de kleineondernemersregeling (KOR), de meewerkaftrek en de startersaftrek. Op de website van de overheid vind je meer informatie over de werking van deze fiscale regelingen en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om er gebruik van te kunnen maken.
Verschillende factoren bepalen premie van een zakelijke verzekering
Je houdt aan het eind van het jaar niet alleen meer geld over door zakelijke (verzekerings)kosten af te trekken van je omzet. Zorg dat je de premies van verschillende verzekeraars met elkaar vergelijkt bij het afsluiten van zakelijke verzekeringen. De goedkoopste verzekering is hierbij overigens niet altijd de beste keuze. Let ook op de exacte dekking en kijk naar de beoordelingen die een verzekeraar van andere consumenten krijgt. Het kan je bijvoorbeeld iets vertellen over de snelheid waarmee schadeclaims worden afgewikkeld.
De premie van een zakelijke verzekering is van verschillende factoren afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de diensten en producten die je als ondernemer aanbiedt. Bij een klusbedrijf is de kans op fysieke schade groter dan bij een online marketeer of bijvoorbeeld een webshophouder. Naast de aangeboden diensten en producten speelt ook je jaarlijkse omzet een rol. Des te meer je bedrijf aan omzet genereert, des te hoger valt je premie normaliter uit.
Andere aspecten die meespelen zijn onder meer het eigen risico dat je kiest, het bedrag dat je wilt verzekeren en bijvoorbeeld de locatie waar je bedrijf gevestigd is. Zo achten verzekeraars de kans op schade in de Randstad groter dan op het platteland.






