Het thuiswerken is niet meer weg te denken bij veel bedrijven. Werknemers vinden het prettig om ook eens een dag van huis uit te werken. Dit scheelt reistijd, je wordt thuis minder afgeleid en je kunt je dag flexibeler indelen. Remote werken brengt echter ook risico’s met zich mee. Het werk moet overal en altijd toegankelijk zijn. In de cloud werken vraagt om een veilige werkomgeving zodat jouw bestanden en gegevens goed beschermd zijn en je zorgeloos kunt samenwerken.
Vraagt om een veilige werkomgeving zodat mensen met verkeerde bedoelingen er niet met jouw bestanden en gegevens vandoor gaan. In dit artikel laten we je zien hoe je je digitale werkomgeving veilig houdt en hoe je datalekken en andere problemen eenvoudig voorkomt.
Zorg dat je automatisch back-ups maakt
Als je als bedrijf remote werken beschikbaar wilt maken, doe je dat meestal via een cloud. In deze cloud worden alle gegevens en bestanden opgeslagen. Het is ten eerste belangrijk dat je altijd een goede cloud back up maakt. Er kan namelijk zomaar iets gebeuren waardoor bestanden verloren gaan en op zo’n moment is het belangrijk dat je je bestanden weer terug kunt halen. Je hoeft niet zelf moeite te steken in het maken van back-ups, je kunt hiervoor ook bij externe partijen aankloppen. Deze hebben geavanceerde software die automatisch back-ups maakt. Het voordeel hiervan is dat je zelf niet bij hoeft te houden wanneer je laatste back-up gemaakt is. Bovendien zijn de digitale omgevingen van externe partijen vaak veel beter beveiligd dan wanneer je zelf een systeem opzet. Ook niet onbelangrijk; de diensten van gespecialiseerde bedrijven zijn vaak goedkoper dan wanneer je alles zelf moet regelen. Kijk daarom eens welke partij voor jouw bedrijf de beste opties biedt.
Beveilig je online werkomgeving optimaal
Een van de grootste rampen die je als bedrijf kan overkomen, is wanneer je bedrijf het slachtoffer wordt van hackers of andere cybercriminelen. Zorg er daarom voor dat je je systeem optimaal beveiligd. Als bedrijf ben je namelijk verantwoordelijk voor de (persoons)gegevens van je klanten. Komen deze op straat te liggen, dan heeft dat vaak vergaande gevolgen voor je bedrijf.
Maak je medewerkers bewust van de risico’s
Mensen vormen altijd een zwak punt in een online werkomgeving. Zorg er daarom voor dat je je personeel bewust maakt van de risico’s. Geef aan dat ze nooit op links in mails van onbekende afzenders moeten klikken, dat ze niet zomaar bestanden moeten downloaden en dat ze goede wachtwoorden gebruiken. Als je iedereen een beveiligde computer van de zaak geeft, weet je zeker dat de basis bij iedereen goed is. Hierdoor kun je heel veel problemen voorkomen.