RPO (Recruitment Process Outsourcing) is een relatief nieuwe wervingsmethode die steeds meer online recruitmentbureaus als service aanbieden, en het wordt steeds populairder onder bedrijven die mensen zoeken. Maar wat houdt de term RPO precies in en waarom is deze methode juist nu zo populair?
Wat is RPO precies?
RPO is een afkorting die staat voor Recruitment Process Outsourcing. Het uitbesteden van je wervingsproces, dus. Dat proces is uitgebreid en kost een organisatie normaliter veel tijd, energie en geld. De optie om het uit te laten besteden is dus heel aantrekkelijk voor veel bedrijven die hun tijd liever steken in de werkzaamheden waar ze écht goed in zijn.
Online campagnes
Iedereen heeft tegenwoordig wel social media. Ook actief werkzoekenden, en mensen die nog overtuigd moeten worden van wat je als bedrijf te bieden hebt. Daarom is het raadzaam om, als je nieuwe collega’s zoekt, (ook) te adverteren op online kanalen zoals Snapchat, TikTok, Facebook en Instagram. Zo’n moderne recruitmentstrategie blijkt steeds effectiever, mits er wordt gekeken naar de doelgroep. Zowel de content als het platform waarop het geplaatst wordt moeten passen bij de doelgroep; anders slaan de advertenties niet aan. Een extern recruitmentbureau weet precies welke content en platforms passen bij jouw ideale doelgroep. Dat scheelt jou dus weer een hoop tijd aan onderzoek!
Recruitment uitbesteden
Wat een RPO-campagne onderscheidt van een reguliere job marketing campagne is dus het feit dat je het niet zelf doet: je besteedt het uit. Heb je dus geen zin of tijd om je te verdiepen in adverteren, content creëren of kandidaten bellen? Dan is RPO een handige optie: een extern online recruitmentbureau neemt hierbij namelijk al deze taken over van jouw organisatie.
Snelle opvolging, minder stress
Een onderdeel van het “outsourcing” gedeelte van RPO is het externe team van recruiters dat de kandidaten die afkomen op de campagne zo snel mogelijk opvolgt. Dat is belangrijk; hoe eerder een kandidaat wordt opgevolgd, hoe beter. Als het te lang duurt komt dat niet professioneel over, en misschien nog wel belangrijker: het kan zo zijn dat de kandidaat al een andere baan heeft gevonden. Het scheelt dus veel werk, maar ook zeker veel stress wanneer deze telefoongesprekken uit handen worden genomen door externe recruiters die precies weten welke vragen ze aan een kandidaat moeten stellen.
Campagnes opstarten én optimaliseren
Een campagne opstarten kost veel tijd. Maar dan ben je er nog niet: als je écht het meeste uit je campagne wilt halen, is het belangrijk dat je de campagne in de gaten blijft houden en blijft optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld A/B-testen met verschillende soorten content om te kijken wat beter aanslaat, of je targeting aanpassen. Je kunt je doelgroepen vergroten of verkleinen, je zoekgebied veranderen of de interesses aanpassen. Wie hier actief mee aan de slag gaat heeft een grotere kans op een succesvolle campagne, en daarmee veel kandidaten. Hier moet je dus wel veel tijd in investeren; daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om dit uit te besteden in de vorm van een RPO-campagne.