De juiste content: een stap op weg naar het grote publiek

admin

De juiste content: een stap op weg naar het grote publiek

Stel: je wilt je eigen website of webshop beginnen en je wilt hier graag bezoekers naar toe halen. Een eerste stap is natuurlijk een mooi ontworpen en goed werkende website en -winkel. De eerste indruk maak je nooit een tweede keer. Nog lastiger is ervoor zorgen dat het juiste publiek jouw website en -winkel kan vinden en ervoor zorgen dat het publiek terugkomt. Hoe voorzie je in de juiste content? Hieronder staan drie zaken die daarbij kunnen helpen.

Een zoekmachinevriendelijke website

Om er voor te zorgen dat jouw website of webshop gevonden wordt door het juiste publiek, is het belangrijk dat de juiste trefwoorden verwerkt worden in jouw content, de inhoud van de website. Dit draagt bij aan de zogenoemde zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO. In een webwinkel doe je dat door de product- en merknaam te noemen en de belangrijkste kenmerken van dat product, bijvoorbeeld ‘echt leer’, te verwerken in een korte omschrijving.

Voor een website wordt het schrijven van deze SEO-teksten al iets ingewikkelder. Het is lastiger om hier net zo specifiek te zijn als bij een webshop. Een gouden regel is het bedenken van één belangrijk trefwoord per geschreven SEO-tekst. Dit trefwoord moet beantwoorden aan de vraag van jouw publiek, zomaar een trefwoord bedenken zal ervoor zorgen dat ze meteen weer wegklikken als ze zien dat de website niet de juiste informatie biedt. Vervolgens laat je het trefwoord een aantal keer terugkomen in de tekst, onder andere vooraan in de titel, de inleiding, het middenstuk en de afsluitende alinea.

Na enkele weken kun je via Google Analytics zien of je trefwoorden succes hebben gehad en via welke pagina’s de meeste bezoekers jouw website hebben gevonden. Aan de hand van deze resultaten kun je zo nodig de content aanpassen, of juist niet.

Aantrekkelijkheid

De tweede pijler ligt voor de hand: zorg ervoor dat je informatie biedt waarnaar jouw publiek op zoek is. Het is belangrijk om je doelgroep voor ogen te houden, zo maak je het jezelf makkelijker de inhoud en stijl van de content aan te passen en aantrekkelijker te maken voor jouw publiek.

Verzorg daarnaast niet alleen de basisinformatie voor je website of webwinkel. Heb je een website over een bepaald onderwerp, probeer dan informatie te bieden die ze niet ook op een andere website kunnen vinden. Probeer elke tekst wel kort maar krachtig te houden. Op internet ligt de lengte van de gemiddelde tekst tussen de 250-700 woorden. Heb je een eigen webwinkel? Hoeveel werk het ook lijkt, probeer elke productcategorie en elk product een korte omschrijving te geven.

De moeilijkheid ligt voornamelijk in het steeds opnieuw aanbieden van informatie, die interessant is voor jouw doelgroep. Wanneer een bezoeker enkele malen terugkomt naar jouw webshop of website en hij vindt elke keer dezelfde content, dan verliest hij zijn interesse. Om jouw website of webwinkel aantrekkelijk te houden is het belangrijk regelmatig een nieuw bericht online te plaatsen.

Orde en overzicht

De laatste tip die ik wil meegeven is het overzichtelijk houden van jouw webpagina’s. Denk goed na over de verschillende categorieën die je kiest voor de indeling van je website. Zet bijvoorbeeld producten die bij elkaar horen in een categorie, zo voorkom je dat een mogelijke klant wegklikt omdat hij niet kan vinden wat hij zoekt.

In de teksten zelf is het ook belangrijk om overzicht aan te brengen. Als je zorgt voor een duidelijke indeling in alinea’s met witregels ertussen, wordt de content prettiger om te lezen. Maak alinea’s vooral niet langer dan vijf regels, om de toegankelijkheid van de alinea te vergroten. Om voor nog meer overzicht te zorgen maak je duidelijk waar de alinea’s over gaan door tussenkopjes aan te brengen.

Wil je hulp bij het invullen van de pagina’s van je webshop of website? Of heb je al een website, maar wil je controleren of de content wel voldoet aan de wensen van jouw publiek? Bij mijn bedrijf Webzo hebben we gespecialiseerde tekstschrijvers, die graag eens met jou om de tafel gaan zitten om de juiste content te bepalen.