Ondernemers, ik smeek het jullie: ga bloggen. We kunnen natuurlijk met z’n allen gaan bedenken waarom je vooral niet wilt bloggen, maar dat is natuurlijk dood- en doodzonde. Het kost niet alleen heel veel tijd – waarom blog ik ook alweer niet? – maar het ontzegt je ook een hoop kansen. Waarop? Naamsbekendheid, vindbaarheid en imago-versterking bijvoorbeeld. Ik geef je graag een aantal redenen waarom je wél moet bloggen, want het helpt iedereen. Ook ondernemers, juist ondernemers.
Reden 1: Bloggen vergroot je naamsbekendheid
Tegen deze reden zijn een aantal ‘ja maar’-zinnetjes te bedenken. Je hebt als ondernemer een website en social media bijvoorbeeld. Of je hebt al een groot netwerk. Naamsbekendheid? Helemaal niet nodig. Logisch gedacht natuurlijk, maar of dat écht klopt… Je naamsbekendheid staat of valt wellicht niet direct met bloggen, maar meer blogposts betekent meer content.
Meer content betekent een dynamische website, waaraan telkens tekstuele inhoud wordt toegevoegd. Een dynamische website met constant vernieuwende inhoud betekent een betere indexatie in zoekmachines. En dat betekent een betere vindbaarheid – dus meer naamsbekendheid. Het gevolg: een grotere kans op nieuwe klanten of opdrachtgevers. Ondernemers die dat niet willen: ik hoor graag van jullie.
Reden 2: Bloggen brengt je dichter bij je klant
Een website voor je onderneming kan er nog zo goed uit zien en zelfs de meest prikkelende teksten hebben: als het niet bijgehouden of aangepast wordt, dan blijft het een statisch geheel. Wie blogt over zijn of haar bedrijvigheid, projecten en/of nieuwe uitdagingen, komt als ondernemer een stuk productiever over. Bovendien: een blog die met enige regelmaat bijgehouden wordt, mondt uiteindelijk vanzelf uit in een soort digitale levenslijn.
Een levenslijn? Jazeker. Wie schrijft, creëert namelijk een archief. Met telkens nieuwe content, foto’s en/of video’s wordt voor jouw lezer – ofwel: jouw potentiële klant – zichtbaar hoe jij je als ondernemer/bedrijf ontwikkelt. De klant krijgt zo het gevoel dat deze dichter bij jouw onderneming staat. Het komt er dus op neer dat bloggen je dichter bij jouw klant brengt. En dat kan een opkikker betekenen voor je naamsbekendheid en imago.
Reden 3: Bloggen is de ideale vorm van gratis reclame
Laten we eerlijk zijn: over het algemeen vinden ondernemers het heerlijk om aan zoveel mogelijk mensen te vertellen wat ze in huis hebben. Dat moet ergens ook wel, aangezien er anders sowieso geen brood op de plank komt. Advertenties of Google AdWords kunnen jouw onderneming daar het podium voor bieden, maar het kan goedkoper. Gratis zelfs, door te bloggen.
Een blog is een handige manier om aan je lezer te laten weten wat jouw kundigheid is. Is je kundigheid heel breed, divers of lastig uit te leggen? Alleen maar mooi, aangezien je dan meer onderwerpen hebt om over te bloggen. Een blog is trouwens ook hét middel om tips te geven of om nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied te delen. Je verliest er niets mee. Het levert alleen maar een grotere gunfactor op bij je lezer.
Kortom: ga bloggen, in the name of Blog!
Vrijwel iedere blogger zou je nog veel redenen kunnen geven om te gaan bloggen. Geen tijd? Niet zo handig met het wereldwijde web? Geen flauw idee waarover je moet bloggen? Op alle drie de vragen kan ik passend antwoorden. Ik leg je graag uit wat jij aan bloggen hebt en hoe jij een blog kunt inzetten voor je onderneming. Tips, tricks, blog-ideeën opdoen en alle digitale poespas: you name it.