Voor een copywriter is het een koud kunstje om uit te leggen waarom de juiste tekstuele inhoud voor een website belangrijk is. Gelukkig weten ondernemers zelf ook in bijna alle gevallen dat de juiste letters en woorden het verschil maken. Maar met de beste inhoud alleen ben je er nog niet. Het eten kan nog zo lekker zijn, als de tafel niet goed gedekt is, dan is de kans groot dat niemand aanschuift.
Naast inhoud is dus ook leesbaarheid belangrijk. Daarom hier vijf tips om de leesbaarheid van je (web)teksten te verbeteren.
1. Geef de lezer uitzicht
Een bezoeker van je website wilt uitzicht voor hij of zij aan je teksten begint. Geef dus een tijdsduur weer, vertel waar je het (kort en krachtig!) over wilt hebben en als je tips geeft – zoals in dit artikel – vertel dan om hoeveel tips het gaat. En het allerbelangrijkste: heb je een tijdsduur of hoeveelheid gegeven? Houd je er dan ook aan.
2. Structureer je content
Een goede tekstschrijver kan jou een weergaloze tekst voorschotelen, maar zonder een goede structurering gaat niemand het lezen. Gelukkig zijn er veel manieren om teksten goed en aantrekkelijk te structureren. Denk bijvoorbeeld aan koppen, subkoppen, nummering en opsommingstekens. Denk verder aan de klassieke structuur: inleiding, middenstuk en slot – mét conclusie!
3. Gebruik consequent alinea’s
Alinea’s zijn ook een vorm van tekststructuur. Dat alinea’s onmisbaar zijn voor de leesbaarheid is iets waar zelfs op de middelbare school al op gehamerd werd. Toch blijkt het vaak niet consequent gebruikt te worden. Daarom is deze tip simpel: gebruik alinea’s en gebruik ze consequent. Een alinea moet zeker niet meer dan vijf leesregels bevatten.
4. Interpunctie is heilig
Toegegeven: als taal-idioot kan ik al over één ontbrekende komma vallen. Toch ben ik niet de enige. Los daarvan is een goed gebruik van interpunctie simpelweg heilig. Denk dus aan punten, komma’s, puntkomma’s of welk leesteken dan ook. Kijk daarnaast uit met uitroeptekens. Ergens van overtuigd zijn is goed, maar zorg ervoor dat je niet schreeuwerig overkomt.
5. Lettertype is leidend
Naast de taalkundige tips is er ook een belangrijke rol voor het lettertype weggelegd. Kies je voor een lettertype met of zonder schreef? En de grootte van het lettertype, hoe zit het daar mee? De beste manier om de juiste combinatie te krijgen, is door zoveel mogelijk mensen er naar te laten kijken. Zij zijn je lezer, wees dus dankbaar voor hun ongezouten mening.
De indeling en kleuren van je website, je boodschap en de schrijfstijl: zomaar wat zaken die nog niet benoemd zijn, maar die wel de leesbaarheid van je content bepalen. Deze zaken ga ik daarom zeker nog eens behandelen in een nieuw artikel. Ben je intussen benieuwd geworden naar de leesbaarheid van je eigen (web)teksten? Laat dan mensen om je heen eens meekijken en oordelen.