Ondernemers staan in dienst van hun klant of opdrachtgever. Tot zover de ingewikkelde materie. Maar als ondernemers in dienst van iemand staan, dan mag een website daar nooit van afwijken. Klinkt logisch, maar gevaar ligt in een klein hoekje. Een website moet namelijk op de eerste plaats uitademen wie de ondernemer is, wat hij of zij doet en waarom de ondernemer dat doet; bestaansrecht dus.
Om dit te uiten zijn er tal van mogelijkheden. Templates, thema’s, lettertype, kleurgebruik, paginastructuur en de tekstuele inhoud bijvoorbeeld. Allemaal staan ze in dienst van jouw onderneming, boodschap en bestaansrecht. Maak er dus gebruik van, zolang je jouw eigen dienstverlenende rol maar niet vergeet. Zeker niet online.
Stop met ondernemen
Goed, dat klinkt wat radicaal, maar het is nodig om te vermelden. Al is het maar om je te prikkelen tot doorlezen. Het is in feite een voorbeeld van denken vanuit je websitebezoeker: waarom zou hij of zij jouw website willen bezoeken? En de vervolgvraag: waarom wil hij of zij tot het laatste leesteken je boodschap tot zich nemen? Stop even met ondernemen, stap uit de box – sorry, cliché – en denk vanuit je potentiële bezoeker.
Natuurlijk doe je dat al, anders was je geen ondernemer geworden. Jij hebt iets wat een ander nodig heeft. Dit laat je waarschijnlijk zien door voor de klant te werken. Voor je website geldt hetzelfde principe. Bedenk niet alleen hoe een website jou als ondernemer het beste neerzet, maar stel de belangrijkste vraag: hoe dient mijn webstek de klant? Als daardoor jouw voorkeur niet 100% uit de verf komt: so be it.
Alles heeft een functie
Wanneer je een website hebt, is één gedachte leidend: alles heeft een functie. Paginastructuur kan orde of chaos scheppen, kleur roept emotie op, lettertype beïnvloedt leesbaarheid en tekstuele inhoud kan veel van je identiteit prijsgeven. Wil je een website (laten) maken of heb je een webstek die een onderhoudsbeurt kan gebruiken? Verdiep je dan eerst in alle elementen – en de (psychologische) effecten! – van een website.
Stel jezelf daarnaast ook meer praktische vragen. Heeft die structuur met allemaal subpagina’s wel nut? Zijn acht pagina’s in het menu niet iets te veel van het goede? Hebben die standaard stockfoto’s op mijn website nu echt toegevoegde waarde? Die vraag heb je wellicht voor jezelf allang beantwoord, maar het belangrijkste is dat je het antwoord van je bezoeker krijgt.
Check, dubbelcheck
Gelukkig zijn er verschillende manieren om achter die antwoorden te komen. Na je eigen check is een website misschien al veel meer gebruiksvriendelijk. De verleiding is wellicht groot om na die check te stoppen, terwijl doorgaan het beste is. Durf om feedback te vragen, zeur maar eens via LinkedIn om reacties of spam je Facebook-vriendjes maar een keer. Zelfs als maar één iemand reageert, heb je waardevolle feedback. Die ene persoon nam namelijk de tijd om als bezoeker je website te bekijken.
Je eigen omgeving is natuurlijk ook een handige kweekvijver voor feedback. Zet je broer, teamgenoot, oud-collega of hippe oma maar achter een scherm. Hun oordeel is misschien genuanceerd of juist heel direct, maar altijd gegeven vanuit het perspectief van de bezoeker. Doe er je voordeel mee!