LinkedIn: een online netwerk waar menig blogger en expert zijn schrijfdiarree al op losgelaten heeft. Dat moet ook wel; nu is LinkedIn handig, straks is het ook nog eens hip. Tenminste, dat stellen social media-experts Aaltje Vincent en Raymond Janssen. In een artikel van Metro op 15 januari 2013 voorspellen zij dat zo’n 80% van de beroepsbevolking over vijf jaar op LinkedIn te vinden is. Dat klinkt niet onrealistisch. Bovendien: met nog vijf jaar te gaan kan een een opkikker voor je LinkedIn-profiel zeker geen kwaad.
Je kunt er maar klaar voor zijn, als de overgrote meerderheid zich op dit netwerk begeeft. En elke dag vooraf waarop je LinkedIn-profiel up-to-date is, die is mooi meegenomen. Een spoedcursus pimp-je-LinkedIn-profiel, laat het netwerken maar beginnen!
Eerst het fundament
De basis van een goed LinkedIn-profiel is volledigheid. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk invult en toevoegt. Lees, scroll en vink maar af:
PROFIELFOTO
Over iets als een profielfoto valt veel te zeggen. Wat zeker is, is dat de foto een belangrijke indruk achterlaat – bewust of onbewust. Een goede profielfoto voldoet aan het volgende:
– de foto is representatief/discreet;
– de foto is actueel;
– de foto past ook echt bij jou (als persoon/identiteit);
– de fotokwaliteit laat niet te wensen over.
Een goede profielfoto voor je LinkedIn-profiel heb ik al eens eerder beschreven.
KOPREGEL & SAMENVATTING
Naast de branche waarin je werkzaam bent en de regio waarin je woont en/of werkt, kun je een kopregel en samenvatting invullen. Omdat LinkedIn in z’n algemeen goed geïndexeerd wordt door zoekmachines, is er veel online vindbaarheid te winnen als je de kopregel goed gebruikt. Een goede kopregel bevat:
– kernwoorden voor jou als persoon of je vakgebied;
– relevante zoekwoorden;
– eventueel een eigenzinnige beschrijving.
De samenvatting is een ander verhaal. Zie het als de speeltuin waarin jij jezelf kan neerzetten hoe je maar wilt. Mijn advies? Ga voor een korte omschrijving van wie jij bent. Het is bedoeld als samenvatting, dus gebruik het ook zo! Ga dus voor steekwoorden, kerncompetenties en krachtige zinnen. Bijkomend voordeel van de samenvatting: de mogelijkheid om media toe te voegen. Een weblink, introductiefilmpje of online document? Geef het de juiste beschrijving en plaats ‘m bij je samenvatting.
VAN PROFIEL NAAR CV
De volledigheid van je profiel gaat natuurlijk verder; van profiel naar cv. Een compleet cv haalt jouw kundigheid en professionaliteit naar voren, maakt je meer vindbaar en schept vertrouwen bij de bezoeker van je profiel. Een paar tips om je profiel nóg vollediger te maken, zodat het een online cv wordt:
– vul alle relevante werkervaring in (functie, bedrijf, korte functieomschrijving);
– vul alle relevante opleidingen (middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs);
– geef omschrijvingen van je werk en studie, specifiek en met kernwoorden;
– voeg cursussen en/of projecten toe aan ingevulde functies/opleidingen.
Omschrijf het concreet
Wat ik vaak zie, is dat LinkedIn-gebruikers te uitgebreid omschrijven. Geregeld kom ik tegen dat gebruikers één functie omschrijven met minstens vijf regels. Begrijpelijk – je bent immers trots op die werkervaring – maar met enkele steekwoorden of kernzinnen kan dit ongetwijfeld overzichtelijk in twee à drie regels gestopt worden. Het zorgt ervoor dat je LinkedIn-profiel geen lange brei wordt, bovendien is de kans veel kleiner dat de bezoeker van je profiel halverwege al afhaakt door een woorden-tsunami.
En dan nog fine-tunen
Met al het bovenstaande is de basis voor een goed en volledig LinkedIn-profiel gelegd. Maar een profiel kan nog veel completer. Wie in het bewerkscherm van LinkedIn aan het sleutelen is, die ziet rechtsboven de mogelijkheden om het LinkedIn-profiel nóg completer te maken. Je kunt bijvoorbeeld deze gegevens toevoegen aan – en invullen in je LinkedIn-profiel:
– testscores;
– cursussen;
– interesses;
– organisaties (eigen lidmaatschap);
– publicaties;
– vaardigheden & deskundigheid;
– patenten;
– voorkeur qua contact.