De tijd dat je alleen in het nieuws kwam als er iets te melden was is voorbij. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je altijd in ieder geval in de buurt van de schijnwerpers bent. Dat doe je door de klant te blijven benaderen met content ofwel goede pakkende artikelen. Dit brengt ook een uitdaging met zich mee. Hoe blijft je content strategie verrassend? Denk aan je content alsof het een open haard is. Zodra je er geen hout meer op gooit zal het vuur doven. Dit geldt ook voor ondernemers, houd je het vuur niet levend, dan zal je publiek verdwijnen. Zelfs de meest trouwe consument zal ooit eens verder kijken.
Jezelf voortdurend in de kijker houden is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Want als de informatie die je deelt niet relevant of interessant is zal men je ook niet langer serieus nemen. En groot nieuws is natuurlijk slechts zelden te melden. Om beter met deze uitdaging om te kunnen gaan is het goed om je aan een aantal tips vast te houden.
1. Contact met je publiek houden
Probeer je lezers actief te houden door met ze in gesprek te blijven. Dat doe je door in je informatievoorziening vragen aan ze te stellen. Uit de antwoorden die je krijgt kun je vervolgens ook weer nieuwe ideeën halen om content te maken.
2. Interviews met kenners
Mensen houden van experts. Zorg dus dat je zo nu en dan een gastartikel, bijvoorbeeld in de vorm van een interview, met relevante spelers uit het vakgebied kunt publiceren. Speel het helemaal juist en maak er een interview van dat je in delen kunt opknippen. Zo laat je zien dat je weet waar je het over hebt en dat je weet wat jouw doelgroep wil.
3. Blijf zoektermen analyseren
Als het goed is heb je al eens een zoekwoordenonderzoek gedaan. Bedenk je echter wel dat zoektermen in de loop der tijd kunnen veranderen. De woorden waarmee men vandaag zoekt kunnen over drie maanden uit de mode zijn. Zorg er daarom voor dat je zoektermen blijft analyseren. Mogelijk haal je er direct weer nieuwe content ideeën uit. SEO speelt ook een belangrijke rol. Voor goed vindbare content kun je SEO teksten laten schrijven en deze op je site plaatsen.
4. Analyseer ook sociale media
Op sociale media is een goudmijn aan informatie te vinden die jou kan helpen vooruit te komen. Je kunt er precies zien wat mensen bezighoudt en wat men wil weten. Die informatie kan jij ze bieden. Pas je content dus aan, aan de wens die op sociale media geuit wordt. Blijf daarbij niet teveel in je eigen tunnel hangen maar kies voor een brede blik, ook tegenstanders kunnen je waardevolle informatie bieden.
5. Speel in op de actualiteit
Let op relevante zaken die nu spelen. Mogelijk kun je hier een eigen draai aan geven die van toepassing is op jouw branche of vakgebied. Als je snel kunt inspelen op nieuws kun je snel gebruikmaken van de betrokkenheid bij het onderwerp. Let ook op welke invalshoek het best bij je past.
How to scoort altijd
Eén van de grootste hits op internet is de uitvinding van het how to-artikel. Dit zijn korte blogberichten waarin je lezers iets leert of uitlegt. Vaak in de vorm van een lijstje gegoten. Dit zijn berichten die veel gelezen en gedeeld worden. Maar alleen als de informatie ook echt relevant is. Je kunt hiermee dus aantonen dat jij een expert op dit betreffende gebied bent. Tips en trucs waar anderen iets aan hebben scoren altijd. Bovendien krijgen mensen sympathie voor je omdat je bereid bent iets weg te geven zonder iets terug te vragen.
Slotwoord
Goede content heb je niet zomaar geschreven. Het gaat niet alleen om verrassing, maar ook om kwaliteit en relevantie. Het moet bovendien aansluiten op de wereld van jouw doelgroep en op de manier gebracht worden die hen aanspreekt. Denk daarom niet te makkelijk over een goede content strategie maar blijf er aandacht aan besteden. Naast een goede content strategie kun je natuurlijk ook kijken naar andere zaken die helpen bij het succesvol maken van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan e-mail marketing.