En dan nu wat life-sucking tekstuele dooddoeners

admin

En dan nu wat life-sucking tekstuele dooddoeners

Wat doe je met een koning? Zet je hem op een waardige troon of geef je Zijne Koninklijke Hoogheid een kamer ter grootte van een bezemkast? Content is king. Een welbekende uitspraak. En als content koning is, dan dient de content koninklijk te zijn. Correct, volledig en vrij van clichés. Welke content geschikt is, verschilt per branche. Toch zijn er wel universele, life-sucking tekstuele dooddoeners – voor websites. Een top-5.

Home is heilig

Je homepagina is heilig. Bewust en onbewust scant je bezoeker de website razendsnel. Kleurgebruik, indeling en natuurlijk de zinnen die er staan. ‘Welkom op mijn website’, ‘Hoi ik ben…’ en ‘Leuk dat je komt kijken’ komen vriendelijk over, maar motiveren je lezer niet om verder te lezen. Weblezers zijn vlug weg, dus grijp ze bij hun nekvel. Vanaf woord één.

Scroooooooooooooollen

Tenzij je graag last krijgt van je vingers of niets beters te doen hebt, is scrollen vervelend. Te veel scrollen althans. Zoiets voorkom je al door jezelf te dwingen om compact te schrijven. Schrijven is schrappen en da’s maar goed ook. Blijf bij de kern, maak teksten compact en voorkom dat je bezoeker veel moet scrollen. Wie meer dan vijf seconden aan scrollen kwijt is, heeft al vastgesteld dat je tekst te lang is om helemaal te lezen.

Overdrijving

Dit is echt de allerbeste blogpost die je ooit gelezen hebt. Je gelooft het niet, toch? Precies, zoals ik allerlei superlatieven die bedrijven me voorschotelen ook niet geloof. Een klant vindt het fijn dat je overtuigd bent van de waarde van jouw product of dienst, maar te veel complimenten en superlatieven komen al snel over als gemaakt en gelikt. Gebruik ze dus met mate in je tekst.

Bijzin van de bijzin van een zin

Soms heb je, zonder dat je er erg in hebt, terwijl je zo je best doet en hoewel je echt graag de tekst wilt begrijpen, een beetje het gevoel dat je, of je het nu wilt of niet, het idee dat een zin ietwat lastig te begrijpen is. De zin die je zojuist las is een ramp. Mijn boodschap? Kijk uit met bijzinnen en voorkom tangconstructies. Meer bijzinnen betekent minder leesbaarheid.

Wa zedde gij?

Algemene voorwaarden, een disclaimer of uitgebreide productinformatie. Benodigde teksten, maar meestal simpelweg gekopieerd of gebruikgemaakt van standaard richtlijnen. En ze worden zelden gelezen. Onderhavige, derhalve, mitsdien, onconventioneel. Woorden die schitterend klinken, maar die velen niets zeggen. Gebruik je ze zelf eigenlijk ook nooit? Durf dan vooral in Jip-en-Janneke-taal te schrijven.