Visitekaartjes spelen nog altijd een grote rol in ondernemend Nederland. Hoewel de digitalisering inmiddels bij alle bedrijven haar intrede heeft gedaan, worden visitekaartjes nog steeds volop gebruikt. De ontwerpen en de kaartjes zelf zijn verkrijgbaar in veel soorten, kwaliteiten en prijsklassen. Vooral starters kiezen vaak voor een goedkoop ontwerp. Toch lijkt dat niet verstandig. Het kaartje dat je een potentiële klant geeft, zegt immers veel over je bedrijf, beknibbel er dus niet op. En laten we eerlijk zijn, de kosten van je kaartjes vormen maar een klein onderdeel van de totale investeringskosten. Val dus positief op met je – eventueel zelf ontworpen – kaartjes!
Een gratis ontwerp gebruiken
Op internet zijn een aantal bedrijven actief die gratis ontwerpen – of beter gezegd logo’s – voor visitekaartjes aanbieden. Voor wie snel een leuk en toepasselijk ontwerp nodig heeft, is dat een prima uitkomst. De keuzemogelijkheden voor een ontwerp zijn over het algemeen ruim, er zit altijd wel een ontwerp tussen dat je aanspreekt. Nadeel is natuurlijk het risico dat een ander bedrijf hetzelfde gratis traject heeft gevolgd en dus ook hetzelfde ontwerp gebruikt. Als je daar geen problemen mee hebt, zijn die gratis ontwerpen op internet een uitstekende optie. Realiseer je echter wel dat het gratis ontwerp meestal verbonden is met het drukken van de kaartjes. Ongemerkt ben je hierdoor toch duurder uit dan oorspronkelijk je bedoeling was.
Zelf een logo laten ontwerpen
Voor het laten ontwerpen van een logo voor je onderneming kun je ook terecht bij een grafisch vormgever. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan vast, maar er zijn ook voordelen. Het logo dat een grafisch vormgever voor je zal ontwerpen, kun je immers tevens gebruiken als huisstijl. Het is geschikt voor je briefpapier, enveloppen, flyers en de website. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan, maar het ontwerpen van logo’s en (visite)kaartjes is een vak apart. Een grafisch vormgever zal altijd op zoek gaan naar een originele en toepasselijke invalshoek, terwijl wij leken daar vaak de creativiteit voor missen.