De afgelopen weken is het vaak in het nieuws geweest: autofabrikanten geven te lage verbruikscijfers op. Ze testen hun auto’s met te harde banden, rijden met ingeklapte spiegels en ga zo maar door. Het is dus logisch dat de Europese regelgeving aangepast moet worden. Maar waar komt al deze ophef eigenlijk vandaan?
Onderzoek van TNO
Voor het grootste gedeelte zijn het de leasemaatschappijen die met veel hogere brandstofrekeningen gepresenteerd worden dan de kosten die ze vooraf op basis van de verbruikscijfers hebben berekend. En met de enorm hoge accijnzen die er op brandstof zijn, en de druk die de bedrijven voelen door de economische crisis, is dat ook niet zo gek. TNO, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie, heeft het berekend: maar liefst 23% zou het verschil zijn. Dan vraag ik mij twee dingen af:
- Heeft TNO de fabrieksopgaven kunnen reproduceren?
- Met welke auto’s hebben ze getest?
Eén ding weet ik 100% zeker: de menselijke factor is de dominante hier. Ga maar na: je mag een lease-auto uitzoeken. De werkgever geeft je een budget en ziet het liefst een auto met zo laag mogelijk verbruik. Je wilt een zo laag mogelijke bijtelling, maar meestal een zo groot mogelijke auto voor je geld, dus kom je al snel bij de hybrides terecht. Werkgever en jij gelukkig, vervolgens krijg je een tankpas in je handen met de woorden: ‘Ga maar lekker aan het werk.’
Tankpas is het probleem
De tankpas is het grote probleem. Eén van mijn auto’s is een BMW 750i, met 5.4 liter motor en 12 cilinders; drie keer zo groot in volume als een gemiddelde auto. “Dat ding zal wel benzine slurpen”, hoor ik geregeld. Waarop ik zeg dat dit enorm meevalt. In Nederland rijd ik er gemiddeld 1 op 9 mee, BMW zelf geeft 1 op 7,5 op. Ik rijd dus zuiniger. Ja, je leest het goed: zuiniger dan fabrieksopgave.
Wel moet ik er eerlijk aan toevoegen dat ik er bijna nooit korte stukjes mee rijd. Dat is slecht voor de motor en het benzineverbruik is dan stukken hoger. Maar de belangrijkste vraag hier is: hoe kan het dat ik zuiniger rijd dan fabrieksopgave, terwijl de gemiddelde lease-rijder 23% (het TNO-cijfer) minder zuinig rijdt?
Het antwoord is doodeenvoudig: het is mijn geld. Ik betaal mijn benzine en onderhoud zelf, een lease-rijder niet. Je krijgt een tankpas met oneindig saldo en als ‘jouw’ auto kapot gaat, voel jijzelf de financiële consequenties niet. Dus rijd je ‘s ochtends de motor niet eerst rustig warm, probeer je niet met slimme apps zo weinig mogelijk bekeuringen te krijgen en, omdat de kleine motor in de grote auto moeite heeft met het gewicht, trap je regelmatig het gaspedaal tot de bodem in om een beetje op te schieten.
Belonen is de oplossing
Hoe los je dit probleem op? Heel simpel: beloon als werkgever je werknemers als ze de fabrieksopgave halen. En beloon ze nóg meer als ze zuiniger rijden dan de fabrieksopgave. En om dat mogelijk te maken, moet je je als werkgever afvragen: rijden mijn werknemers lange afstanden of juist alleen maar korte stukjes?
In het laatste geval is een hybride de juiste keus. Bij veel optrekken, afremmen en lage snelheden maak je maximaal gebruik van de elektromotor. Op de snelweg bij 120 km/h doet de elektromotor niks meer en de (kleine) benzine(hulp)motor alles. In een Opel Ampera moet deze extreem hard werken om al die massa tegen de wind in te duwen. Er zijn gevallen bekend van Opel Ampera’s die omgebouwd worden naar CNG, omdat ze dan zuiniger rijden. Het verbruik is hetzelfde, maar CNG kost de helft van benzine.
Met een dieselmotor ben je voor veel snelwegkilometers beter af. Een dieselmotor levert zijn kracht bij lage toerentallen en bij lage toerentallen heeft een verbrandingsmotor minder brandstof nodig.
Wat ook zal helpen is om bestuurders te trainen hoe ze met hun auto het meest effeciënt kunnen rijden. Een Diesel vraagt een andere aanpak als een hybride. Maak mensen bewust van hun acties en de meesten zullen hun gedrag aanpassen, zeker als ze ervoor beloond worden.