Wie mij wil overtuigen van zijn of haar dienst, die moet me terug in de verwondering storten. Kinderlijke verwondering, zoals ik eens in een column over persuasieve communicatie schreef. Wat ik eigenlijk bedoel? Ik wil weer de écht verschilmakende Unique Selling Points (USP’s) zien. Laat me verwonderen, verleid me, intrigeer me of bulldozer gewoon over mij heen. Doe dit niet alleen met mij, maar met heel je publieks- en doelgroep. Of het daadwerkelijk invloed heeft op de cijfers weet ik niet; dat het je tot verschilmakende ondernemer maakt, is wel zeker.
Wat die USP’s precies zijn, weet ik evenmin. Dooddoener? Misschien. Het is in ieder geval lastig te bepalen, aangezien USP’s vaak verbonden zijn aan een specifieke branche. De volgende USP’s daarentegen komen je vast bekend voor en – je raadt het al – zijn wat mij betreft sterk af te raden:
Kwaliteit en service
Een USP-valkuil die vooral voorkomt bij eenmanszaken en andere bedrijven in het MKB. Het doel is begrijpelijk; met wervende teksten en integere intenties probeert de bescheiden werkman zijn klant te verleiden tot het afnemen van een dienst of product. ‘Kwaliteit staat bij ons voorop!’ of ‘Bij ons stopt de service niet bij de deur!’ zijn veelgebruikte voorbeelden.
Begrijpelijke kreten, het moet gezegd worden. Maar als ik ze bij tig ondernemers (op de website) lees, dan vraag ik me toch een beetje af of het verschilmakend is. Ik begrijp dat kwaliteit en service kerncompetenties van de ondernemer zijn, maar ik zou me ernstig zorgen gaan maken als dit geen beginpunt is van je ondernemerschap.
Heel persoonlijk
Ook een bekende. Deze USP lijkt een universele ondernemerskreet. Loodgieters, uitvaartcentra, beautysalons, webdesigners: allemaal zijn ze super-mega-giga-persoonlijk en gaan ze voor een aanpak die ‘echt past bij uw wensen’. Heel prettig, ik moet er niet aan denken dat ik geholpen wordt met de wensen van mijn buurman.
De boodschap moge helder zijn. Ja, ik hou van persoonlijk. Mega-giga-persoonlijk zelfs. Ik hou ervan als een bedrijf de tijd voor me neemt en mijn wensen onder de loep neemt. Maar, laat ik maar eerlijk zijn anno het 3.0-tijdperk, als consument verwacht ik ook niet anders. Dus ben je als bedrijf persoonlijk? Niet “ja, daar leiden we in”, maar “natuurlijk, da’s vanzelfsprekend”.
Toch nog wat alternatieven
Mooi, is het me toch gelukt. Terwijl ik deze blogpost schreef, kwam ik zomaar op een aantal USP’s uit waar ik erg blij van word. Gewoon eens wat alternatieven, om te verrassen, verleiden en het verschil te maken:
– bij ons word je niet geholpen door een ingesproken bandje;
– bij ons zijn klachten zeer welkom, want wij houden van gratis suggesties ter verbetering;
– bij ons ben je ook gewoon welkom voor een verse bak koffie en een goed gesprek;
– bij ons krijg je niet wat je vraagt, maar wat je eigenlijk écht nodig hebt;
– bij ons doen we niet aan een uurtje-factuurtje-mentaliteit.
Niet alledaags, misschien ook niet haalbaar, maar hopelijk wel een aanzet om na te denken over wat jou als ondernemer nou écht onderscheidt van de concurrentie. Heb je zo’n verschilmakend USP in handen? Zet ‘m in koeienletters op je website, brochure of visitekaartje. En wat kwaliteit, service en een persoonlijke aanpak betreft? Daar is een voetnoot of standaard disclaimer uitermate geschikt voor.