Iedereen is weggelegd voor bloggen

admin

Iedereen is weggelegd voor bloggen

We zijn mensen, dus bedenken we vooral redenen om iets niet te doen. Niets geks aan, wel doodzonde. Voor bloggen geldt hetzelfde. Zelf hoor ik meestal deze redenen om vooral niet te gaan bloggen:

  • Ik heb geen tijd;
  • Ik heb geen inspiratie;
  • Ik ben niet onderscheidend qua kennis.

Niet-bloggers geven deze redenen om er vooral niet aan te beginnen, bloggers gooien dit argumentenarsenaal in de strijd om te stoppen in de blogosphere. Zelf ook twijfelachtig als (niet-)blogger? Gooi de drie bovenstaande redenen acuut overboord en ga door. Of begin. Waarom? Omdat eenvoud omarmen jou tot een succesvol blogger maakt.

Ik heb geen tijd

Leuk, sluit maar aan bij de rest. Nederland is bij uitstek het land van langskomen op afspraak, schrikken van spontaniteit en alles volgens agenda. Velen houden er niet van, maar zijn – zeker als ondernemers – toch ergens gedwongen om van agendapunt tot agendapunt te leven. Geen tijd om te bloggen? If you can’t beat it, join it. Pas je blogproductiviteit gewoon aan op je agenda.

Ieder mens heeft ongetwijfeld die ene ochtend of dat vrije uurtje in de week. Dát is je moment. Een moment om pen en papier te pakken, je vakgebied te ontleden, woorden te associëren en om op leuke blog-ideeën te komen. Kom je tijdens zo’n brainstormsessie op meerdere ideeën? Mooi, want dan kun je al voor een aantal weken momenten inplannen om je blog-artikel te schrijven.

Ik heb geen inspiratie

Als het om inspiratie gaat, refereer ik graag naar wijlen André Maurois. ‘De inspiratie wordt geboren uit het werk’, zei deze Franse schrijver eens. Wat hij bedoelde is dat inspiratie hetzelfde is als oogsten na het zaaien. Doen geeft een vervolg, zoals ik al eens schreef. Inspiratie kun je dus niet alleen spontaan krijgen; het is ook in grote lijnen aan te sturen.

Inspiratie kun je krijgen als je er tijd aan besteedt. Associëren is vervolgens een handig hulpmiddel. Kijk aandachtig naar je branche of beroep, schrijf kernwoorden op en ontleed deze woorden allemaal. Je zult vanzelf verbindingen zien en op ideeën komen. Bovendien merk je dat je, door gebruik te maken van je tijd, schrijft vanuit inspiratie. En daar komen de beste stukken uit.

Ik ben niet onderscheidend qua kennis

Juist in dit argument schuilt tegenovergesteld de kracht van eenvoud. Bloggers zoeken geregeld naar nieuwe onderwerpen en kennis, ‘want anders wordt mijn blog niet gelezen; ik ben immers één van de honderden of duizenden’. Niet vreemd gedacht, maar wel een onnodige beperking. Want zie eerst maar eens te achterhalen wat nieuw is en wat achterhaald. Haast onmogelijk.

Wil je onderscheidend bloggen? Blijf dan vooral bij jouw beroep en onderwerpen, ook al wordt daar al over geblogd. Bang dat je niet opvalt of gevonden wordt tussen de rest? Geen zorgen, er is altijd een publieksgroep die op zoek is naar jouw kennis. Voor hen ben je onderscheidend. En degene die altijd op zoek is naar ‘nieuw’ en ‘onderscheidend’, is vast bekwaam genoeg om via Google op een andere blog te komen.