Je eigen bedrijf; wat nu?

admin

Je eigen bedrijf; wat nu?

Je hebt de ambitie om een eigen bedrijf te gaan starten, maar hoe pak je dit aan?

Een eigen bedrijf begint bij het inschrijven van de Kamer van Koophandel (KvK). In principe heb je nu je eigen bedrijf, maar daarna zal er nog veel geregeld moeten worden. In dit blogartikel wordt er een overzicht gegeven van aspecten waar je aan moet denken.

In schrijven KvK

Wanneer je voor jezelf gaat beginnen is de eerste stap het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is erg eenvoudig je kunt namelijk online een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel. Voordat je een afspraak kan maken moet je eerst digitaal enkele gegevens invullen, nadat deze gegevens digitaal verstuurd zijn moet je een persoonlijke afspraak maken. Je kunt zelf bepalen naar welk kantoor van de KvK je wilt gaan. Wanneer je een bezoek brengt aan de KvK is het belangrijk dat je een geldig legitimatiebewijs bij je hebt en een bankpas mee te nemen, je bent namelijk verplicht om eenmalig inschrijfgeld te betalen wat alleen met een bankpas betaald kan worden. Bij de inschrijving ontvang je direct een KvK-nummer. De Belastingdienst stuurt je na ongeveer een week per post een btw-nummer toe.

VAR

Behalve dat je moet zorgen voor een goedlopend bedrijf met goed klantencontact, je dagelijkse bezigheden zijn er meerdere verplichtingen. Zo moet je je laten verzekeren voor diverse dingen, een administratie bijhouden, voor een jaaraangifte zorgen en btw afdragen. Het helpt om je kantoor te automatiseren op deze punten.
Een Verklaring Arbeids Relatie (VAR) is daarentegen NIET verplicht, echter eisen veel opdrachtgevers dit wel. In een VAR sta je persoonlijk garant voor het deugdelijk afdragen van belasting en premies en wordt de opdrachtgever gevrijwaard van eventuele (na)betalingen van premies en loonbelastingen. Deze VAR is verkrijgbaar bij de Belastingdienst.

Wanneer je in het eerste jaar al twee of meer (grote) klanten of opdrachtgevers hebt, je investeert en minstens 1225 uur werkt in je eigen zaak en je loopt ondernemingsrisico, dan doet de fiscus meestal niet moeilijk. De belastingdienst erkent je als ondernemen en je krijgt een btw-nummer. In de eerste drie jaar krijg je startersaftrek bovenop de zelfstandigenaftrek. Daarnaast is scholing tevens aftrekbaar.
Naast alle regels en wetten is het erg belangrijk om een goed ondernemingsplan te schrijven, een ondernemingsplan zal je structuur bieden. Hierin zet je je ideeën, plannen en verwachtingen op een rij. Daaruit moet blijken of je onderneming kans van slagen heeft. In een ondernemingsplan wordt het volgende beschreven:

– Wat je product of dienst is
– Wie je klanten of opdrachtgevers zijn
– Wat je gaat investeren
– Een verwachte omzet in het eerste jaar
– Je verwachte winst of verlies in het eerste jaar
– Je groei verwachting
– Het risico dat je loopt.

Wat ontzettend kan helpen bij het starten van je eigen bedrijf is het lezen van goede startersblogs en ondernemersblogs, zoals Starten met je bedrijf. Op dit soort blogs komen met enige regelmaat artikelen voorbij die voor jouw eigen bedrijf interessant kunnen zijn. Reserveer daarom aan het eind van iedere week een aantal uur om de laatste headlines door te lezen. Zo ga je lekker het weekend in en blijf je op de hoogte van de laatste tips & trucs.