Ken je hem nog, die ouderwetse zwarte attaché koffer van Samsonite? Dat van hard plastic gemaakte onding behoorde vroeger tot de standaarduitrusting van menig vertegenwoordiger. Uiteraard zat hij altijd vol met papieren, een dikke agenda, brochures en vaak het lunchpakket dat het thuisfront had klaargemaakt.
Dit alles behoort tegenwoordig tot het verleden. De hedendaagse Account Manager gaat met een zakelijke koffer van bagageonline naar zijn klanten of toch met lege handen?
“Vindt u het goed als ik een paar aantekeningen maak?”
Zo werd het er vroeger bij verkooptrainingen ingehamerd. Je pakte bij de klant niet zomaar een blocnote uit je volgestouwde Samsonite om aantekeningen te maken, maar je vroeg netjes om toestemming. En eigenlijk was – en is – dat raar.
Notities maken tijdens een oriënterende afspraak met een klant maakt dat je slecht naar hem of haar luistert. Je kunt namelijk maar één ding tegelijk goed doen. Bovendien mis je de non-verbale communicatie met de klant als je notities maakt. Beter is het om direct na het gesprek je aantekeningen in de laptop te zetten.
Dan maar met lege handen naar je klant?
Vaak is dat niet mogelijk. Soms wil je de klant namelijk een grafiek of presentatie laten zien. Daarvoor is de laptop een prima medium. Zorg dat je een stevige laptoptas koopt. Daarmee bescherm je hem optimaal, het blijven immers dure dingen. Bagageonline heeft een divers assortiment met laptoptassen.
Mocht je de klant inderdaad laten meekijken op je laptop, zorg dan dat de afbeelding op het bureaublad neutraal is. Niet iedereen is immers fan van Ajax of Tatjana. Sla je inkoopprijzen en omzetgegevens altijd op achter een wachtwoord. Je zult namelijk niet de eerste zijn die na een prettig gesprek zijn laptop per ongeluk bij de klant achterlaat …