Het klinkt natuurlijk simpel: ‘Weet je wat jij zou moeten doen, naar de Kamer van Koophandel!’. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Bij het starten van een bedrijf heb je namelijk nog veel dingen te regelen en komt er heel wat op je af. Niet alleen praktische dingen maar ook dingen waarin je vanaf het begin de juiste keuzes zal moeten maken.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is welk bestaansrecht jouw bedrijf heeft. Kortom: waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrenten in de markt. Pas als je hier een goed antwoord op kunt geven, ben je klaar om bij de KvK naar binnen te stappen.
En dan komen vragen als:
– Welke producten of diensten ga je leveren?
– Wie is jouw doelgroep eigenlijk? Is deze groot genoeg en waar vind ik deze doelgroep?
– Welke bedrijfsnaam ga je voeren?
– Welke bedrijfsvorm wil je hanteren?
– Welke bedrijfsomschrijving en -categorie wil je in het KvK-register?
Nu kom je met een papiertje de KvK uitlopen, trots dat je directeur bent, maar er is weinig tijd om een sigaartje te pakken en het uitgebreid te vieren; nu moet je echt aan de slag.
Heb je al gedacht aan een zakelijke bankrekening bijvoorbeeld? En hoe is jouw bedrijf vindbaar? Heb je een website, social media misschien? Waarschijnlijk niet. Dat betekent trouwens niet dat je er gelijk aan moet beginnen, want ook hier zijn nog voldoende vragen te beantwoorden:
– Welke woorden en kernbegrippen passen bij jou en je bedrijf?
– Welke symbolen, iconen en kleuren passen bij jou en je bedrijf?
– Moet je een website of webwinkel laten bouwen?
– Ga je tijd steken in alle social media-kanalen of ga je jezelf beperken?
– Wat wil je eigenlijk naar je klant toe uitstralen? Wat is je identiteit?