Je kent het wel: je logt in op Facebook en bekijkt het nieuwsoverzicht. De een na de ander deelt een foto van een bank, koelkast of elektrisch apparaat om zo kans te maken op het winnen van dat betreffende artikel. Bedrijven bedenken deze actie met het doel een zo groot mogelijke buzz (stroom) te creëren van mensen die het merk zien en mogelijk de site of webshop bezoeken. Na gezien te hebben dat deze acties soms wel honderd tot een paar duizend keer gedeeld werden, besloot ik zelf de proef op de som te nemen. Zo gezegd, zo gedaan en op 19 februari besloot ik een Facebook-actie te starten voor een van mijn ondernemingen die ik samen met Harre van der Maat heb: AluminiumVisitekaartje.nl.
Ik bedacht me een aantal dingen: waar maken mensen die de foto zouden delen en de pagina zouden liken kans op? 5o gratis visitekaartjes werd het antwoord. En ik vroeg me af wanneer we de winnaar bekend zouden maken. Ik maakte vervolgens een afbeelding met de actie en plaatste deze op onze Facebook account.
Zelf deelde ik de foto op mijn persoonlijke profiel en dat deed mijn compagnon ook. Binnen drie uur was de actie onder onze eigen vrienden 12 keer gedeeld, maar dat was nog maar het begin. De dagen die volgden zorgde voor dagelijks nieuwe likes en mensen die de foto gingen delen met hun netwerk.
Uiteindelijk resulteert het in een 79 keer gedeelde actie en ongeveer een evengroot aantal nieuwe likes voor onze pagina. De actie is in totaal door ruim 19.000 mensen in hun Facebook nieuwsoverzicht bekeken. Dit betekent dus uiteindelijk dat 19.000 mensen het logo van AluminiumVisitekaartje.nl voorbij hebben zien komen voor de kosten van 50 visitekaartjes die wij weggeven. Daar kan dus geen advertentie, brochure of flyer tegenop.