Waarom niet kiezen voor stockfoto’s en foto’s uit Google

admin

Waarom niet kiezen voor stockfoto’s en foto’s uit Google

Je hebt het ongetwijfeld al eens gezien. Je bezoekt een website van een makelaar en je ziet een veel te blij gezin voor een veel te groot Amerikaans huis. Een foto die vaak totaal niet gerelateerd is aan het bedrijf waarvan je de website bezoekt maar waarvan de webdesigner of eigenaar van de website dacht ‘als er maar een leuk plaatje bij staat’. Dit is typisch een voorbeeld van een stockfoto (letterlijk vertaald) foto’s die op voorraad zijn. Dit zijn foto’s die door fotografen over de hele wereld verkocht worden aan handelaren zoals bijvoorbeeld istockphoto. De prijs van een dergelijke foto loopt vaak op tot wel 20 tot 80 euro per stuk.

Uit onderzoek van de Deense onderzoeker Jakob Nielsen blijkt dat mensen meer geïnteresseerd zijn in ‘echte’ foto’s. Met een eye tracking onderzoek (het volgen van de ogen tijdens het bezoeken van een webpagina) kwam hij er achter dat mensen vaak stockfoto’s compleet negeren.

Laat je dus een website bouwen kies dan niet direct voor stockfoto’s maar kijk naar de mogelijkheden voor ‘echte’ foto’s die zeker iets toevoegen aan de content op je website en de boodschap die je wilt overbrengen naar de bezoeker. Dit kan wel wat duurder zijn omdat je dan een fotograaf moet inschakelen of zelf aan de slag moet met de camera. Maar het resultaat zal uiteindelijk beter zijn dan de website die kiest voor de stockfoto.

Foto’s gebruiken uit Google
Wat ik vaak hoor van klanten van mijn bedrijf Webzo is ‘pluk maar een leuke foto van Google’. Wat mensen echter vaak vergeten is dat je deze foto’s niet zomaar schaamteloos mag gebruiken op websites.

Google geeft bij elke foto de melding ‘de afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd’ dus is het wel degelijk van belang te kijken naar het feit of je deze foto wel mag gebruiken. Weet je niet zeker wie de foto gemaakt heeft en/of wie je kan vertellen of je de foto mag gebruiken of niet? Dan is het antwoord makkelijk: niet gebruiken.